Du er her
- > Om TØI
- > Nyhetsarkiv
2024
September
Juni
- Vi blir ikke mer positive til avgifter selv om de kombineres med subsidier
- Fortsatt stor variasjon blant fylkenes trafikksikkerhetsarbeid
- Geografiske fordelingsvirkninger bør få en tydeligere rolle i statlige investeringer
- 20 forskningsmillioner til TØI
- Mangler gode datakilder for å måle nullvekst
- Hva er nytten av at ferja går oftere?
Mai
- Få, men kostbare, alvorlige hendelser på norske veier
- Utformingen av veier har en effekt på trafikksikkerheten
- Mye å hente på gode sikkerhetssystemer i veitrafikken
- Trafikksikkerhetstiltak kan redusere bilkjøring til og fra skolen
- «Bit-for-bit-nedbyggingen» i strandsonen hindrer fri ferdsel
- Nytt kartleggingsverktøy kan gjøre transportsystemet tilgjengelig for alle
- Mange får nytte av helhetlig byplanlegging
April
Mars
Februar
Januar
- Mange ungdommer går eller sykler til skolen
- Fartsgrense på 30 km/t i byområder har hatt positiv effekt
- Stort behov for videre metodeutvikling innen transportplanlegging
- Mye penger å spare på å åpne tømmervegnettet for modulvogntog
- En miljøbevisst bussjåfør er også en sikker bussjåfør
- Ny metode for å analysere effekter av større samferdselstiltak
2023
Desember
- Foreldrekjøring til fritidsaktiviteter er hovedsakelig bilbasert
- 50 prosent billigere enkeltbilletter ga 11 prosent mindre bilkjøring
- Mer bruk av førerstøttesystemer vil øke trafikksikkerheten
- Mye øvelseskjøring reduserer ulykkesrisikoen blant unge sjåfører
- Gratis kollektivtransport ga betydelig passasjervekst
- Ja til mindre bilbruk, men ikke tiltak for å oppnå det
November
Oktober
September
Juli
Juni
- Pakkeautomater et effektivt alternativ til hjemlevering
- Regjeringens luftfartstrategi vil gi dyrere flyreiser og lavere utslipp
- Hva må vi slutte med for å nå våre klimamål?
- Parkeringsregulering viktig for å begrense bilbruk i byer og tettsteder
- TØI ønsker ny styreleder velkommen
- «Elbilpolitikk» i luften nødvendig for raskere å realisere elfly
- Maskinlæring og avansert databehandling
- Slik er reglene for bruk av elsparkesykler i Norge sammenliknet med andre land
- Manglende toalettfasiliteter i kollektivtransporten begrenser livskvaliteten for mange
- Økt sykkelbruk til jobb blant ansatte i Oslo kommune
Mai
Mars
Februar
2022
Desember
November
- Noen utfordringer ved utrullingen av vaksiner under pandemien
- Nytt verktøy for en mer effektiv knutepunktutvikling
- TØI-forskere har gjort transportanalyser for en omfattende Konseptvalgutredning for veibruksavgift og bompenger
- TØI-forsker Rune Elvik vant europeisk ærespris
- Bilister i Oslo-området testet veiprising
- Areal i byvekstavtaler – krevende forhandlinger
- Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite besøkte TØI
Oktober
September
- Voldsom reduksjon i risiko med tunge kjøretøy
- Tiltak som skal få trafikken til å flyte bedre har liten effekt på ulykker
- Store mangler i universell utformingsarbeidet i transportsystemet
- Klare kjønnsforskjeller i ulykker på elsparkesykler
- Lademarkedet for elbil er kaotisk og lite brukervennlig
- En delebil kan erstatte 10-15 privatbiler
August
Juni
- De fleste eldre bilførere som søker, får godkjent helseattest
- TØI nytt medlem i Oslo Science City
- Trikker i Norge blant de farligste i Europa for fotgjengere
- TØI på Arendalsuka - ta frokosten hos oss!
- Nesten 6 av 10 ungdommer erstattet gange med elsparkesykkel på siste tur
- 40 prosent av dødsulykkene skjer der trafikanter ikke overholder trafikkreglene
- How much zero-emission fuel is needed to decarbonise Norwegian bulk-shipping?
- Mobilitet 2022-konferansen for fulle hus
- Opplever flere utfordringer ved bruk av offentlig transport
- Norsk jernbane er slitt og har sprengt kapasitet
- 2021 – et godt år faglig og økonomisk for TØI
- Rådgivende stemme i global mobilitetssatsing
Mai
- Hvordan kan rammebetingelsene for godstransport fremme det grønne skiftet?
- Nye datakilder endrer valg av metode for verdsetting
- Ingen subsidierte elektriske varebiler eksportert fra Norge
- Aarhaug med i utvalg som skal utrede drosjenæringen
- Den lokale luftforurensning fra veitrafikken halvert siden 1990
- Redusert hastighet i Trondheimsveien vil ikke øke trafikken på lokale veier.
- Elsparkesykler stjeler passasjerer fra kollektivtrafikken
Mars
- «Hjertesone» rundt skoler kan bidra til bedre trafikkultur og mindre bilkjøring
- Klimagassutslippene fra veitransporten kan halveres fra 2005 til 2030
- Yngre eldre er positive til nye smarte mobilitetsløsninger
- Silvia Olsen medlem av nytt ekspertutvalg
- TØI deltar i nytt hydrogensenter
- Elkjøretøy kuttet utslippene fra varelevering med 94 prosent
Februar
- Økt konkurranse legger sterkt press på ansattes lønns- og arbeidsvilkår i luftfarten
- App-funksjoner kan påvirke folks reisevalg i en ønsket retning
- Kommunene jobber godt for å øke egenstyrt mobilitet og aktivitet blant barn og unge
- P-plasser for elsparkesykler virker om de er plassert riktig
- Reiser med kollektivtransport nesten halvert under første år i pandemien
- Kollektivtrafikken blør etter pandemien
2021
Desember
- Nytt kunnskapsgrunnlag om lastebiltransport
- Halvparten av oss vil fortsette med hjemmekontor når pandemien er over
- Elektriske lastebiler på frammarsj
- Folk i Gamle Oslo går eller kjører kollektivtransport, få kjører bil
- Kunnskap om arealutvikling og kollektivtransport utviklet i store byer fungerer også for små
November
Oktober
September
- Økning i transportarbeid for godsskip på norsk område
- Norske bilavgifter kommer best ut i skandinavisk klimasammenlikning
- Svekket kunnskapsgrunnlag gir fare for feilinvesteringer
- TØI HR-sertifisert
- Betydelige etableringshindringer innen bylogistikk
- Bredere veier gir færre ulykker
- Klimagasskuttene i veitransport kommer ikke av seg selv
- Barn og unge skal inkluderes i transportplanleggingen
August
Juni
Mai
April
- Anbefalinger til kommuner som vil at folk skal gå mer
- TØI er partner på nordisk-baltisk integrasjonsprosjekt
- Adskilte sykkelfelt har liten effekt på trafikksikkerheten
- Bedre kollektivtilbud tiltrekker også bilbrukere
- Nesten halvparten av elsparkesyklistene har kjørt med promille
- Folk bruker bilen fordi de vil, ikke bare fordi de må
- Kommunene positive til byvekstavtaler
- Drepte og hardt skadde på norske veier halvert siden 2000
- Bruken av elektronisk kommunikasjon skyter fart under corona-pandemien
Mars
- Hytteturismen holdt mye av økonomien i gang i Hallingdal i 2020
- Stort forbedringspotensial rundt arbeidsforholdene til utenlandske vogntogsjåfører
- NTP løser ikke grunnleggende utfordringer
- Byplanleggere må legge til rette for godstransport i boligområder
- Trafikantene tilpasser seg endringer i transportsystemene
- Elbilincentivene bidrar til mer bilkjøring
- Folk må bo veldig tett for at kollektivtransport skal utkonkurrere bilen
Februar
2020
Desember
- Ny infrastruktur gir begrensede produktivitetsvirkninger for norsk næringsliv
- Lasse Fridstrøm tildelt "Buddy-prisen"
- Nye forskningsprosjekter til TØI
- Rosa busser et vellykket tilbud til eldre
- Fredrikstad-folk fornøyde med innfartsparkering
- Lavere ulykkesrisiko for både norske og utenlandske lastebiler
- Billig vannkraft en bremsekloss for utviklingen av ny fornybar energi i Norge
- Usikker lønnsomhet stoppet forsøk med å etablere samleterminaler
November
- Folk er negative til å redusere ledig parkeringsareal
- Omreguleringen av drosjemarkedet skaper stor usikkerhet
- Nye sykkeltiltak gjør alle trafikantgrupper mer fornøyde
- Skaderisikoen for unge bilførere ned 40 prosent på 5 år
- Oslofolk verdsetter tiden høyere enn resten av landet
- Publikum positive til selvkjørende renholdsmaskin
- Elbilene vil i liten grad påvirke strømprisene
- Felles nordisk innsats kan gjøre luftfarten mer bærekraftig
- Rask hjemlevering uten økte utslipp
Oktober
September
August
Juni
- Krevende med mer miljøvennlig massetransport
- Elbil for enhver anledning, også hytteturen
- Direktebuss gir reisende et reelt kollektivalternativ
- Overgang til elbiler avgjørende for å nå NTP-mål
- TØI representert i klimautvalg
- Nyttig reisetid koster mindre
- Krevende å oppnå grønnere godshåndtering i norske havner
- Overgang til elsykkel doblet sykkelbruken
Mai
April
Mars
- Slik kan kommuner få mer bærekraftig bylogistikk
- Smarte mobilitetsløsninger i et kjønnsperspektiv
- 47 prosent er like effektive eller mer effektive på hjemmekontor
- Nytten ved miljøfartsgrenser overgår ulempene
- Dette koster veitrafikken samfunnet
- Økt veikapasitet i byområder ga byspredning, mer trafikk og flere bilister
- Behov for veiskilting for syklister
- Intelligente transportsystemer
- Rutetilbud, fremkommelighet og taksttiltak avgjørende for fremtidens kollektivtransport
Februar
2019
Desember
- Utslippsfri bydistribusjon i 2030 krever betydelige insentiver
- Seks store forskningsoppdrag til TØI
- Uklare fordelingseffekter i store statlige investeringer
- Samfunnsøkonomisk lønnsomt med hyppigere fergeavganger
- Snart kommer elektrifiseringen i lastebilmarkedet
- Effektiv kollektivtransport avgjørende for pendlere
November
Oktober
September
- 20 øre pr km i distriktene og 4-5 kroner i rushtiden i byene
- 19 prosent av CO2 utslippene fra varetransport med lastebiler i Oslo skyldes «Bygg og anlegg»
- Transportteknologi og miljø
- Logistikk og innovasjon
- Elbil stadig oftere et reelt valg for folk flest
- Elektriske sparkesykler erstatter gange og kollektivtransport
- Kollektivkontakt kan styrke planleggingen av kollektivtransport
Juli
Juni
April
Mars
Februar
Januar
- Høyere vekst i godstransport enn persontransport
- Vinterføre og manglende erfaring skaper ulykker
- Gode råd til kommuner som skal lage plan for bylogistikk
- Sikkerhetskulturbegrepet varierer betydelig mellom transportsektorene
- Førerprøven fungerer godt
- Mange føler seg overvåket
- Bildeling i rask vekst
- Lokalt næringsliv er mer konkurransedyktig
- Nær 1 av 5 bussjåfører bruker mobil under kjøring
- Ingen nordiske land klarer klimamålet knyttet til godstransport på vei
2018
Desember
November
- Elever som tar valgfag trafikk har positive holdninger til trafikksikkerhet
- Forventer lite endring i fordeling av lastbærere på jernbane
- CO2-komponenten i engangsavgiften er viktigst for redusert utslipp
- Ny metode kan redusere antall drepte i trafikken
- BYBY-konferansen 13. og 14. november ble streamet
- TØI styrker kunnskapen om trafikanters forhold til automatiserte kjøretøysystemer
Oktober
September
- Norske kommuner er fornøyde med elbilene sine
- Små godsbiler elektrifiseres ikke fort nok
- Nordmenn flyr mindre innenlands, mer til utlandet
- TØI ansetter forskningsleder for Automatisering og digitalisering
- Mulig å redusere antall trafikkdrepte betydelig
- Stadig flere barn deltar i organisert fritidsaktiviteter
- Store EU-land har størst gjennomslagskraft i EUs klima- og energipolitikk
August
Juni
- Pris til masteroppgave skrevet på TØI
- TØI har blitt evaluert av Forskningsrådet
- Høyere priser og mindre konkurranse i bussmarkedet
- TØI representert i beregningsutvalg for klima
- Parkeringsrestriksjoner er mest effektivt for å redusere bilbruk
- Sykkelhjelm reduserer risiko for hodeskader
- Folk verdsetter flyreisene sine høyt
- TØI styrker kunnskapen sin om EUs klima- og energipolitikk
- Varestrømmene i Norge kartlagt
Mai
April
Februar
Januar
- Bane økte 10 ganger mer enn bil
- Søndagshandel har liten effekt på klimagassutslipp
- En ny bil er 40 prosent sikrere enn en 10 år gammel bil
- Skogssykling utgjør 15 prosent av all sykling
- Tromsø har en forholdvis lav sykkelandel, og en høy andel bilbrukere
- Norske plananalyser kan bli mer systematiske, kunnskapsbaserte og etterprøvbare
- Argumentasjonskraften til planleggere er styrket
2017
Desember
November
Oktober
Juli
Juni
- Effektivisering av norske havner: Bra for business og miljø
- Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp
- TØI er representert i det danske klimarådet
- Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker
- TØI vil dele kunnskap med gründere
- Køene på E18 Tusenfryd–Filipstad koster 32 millioner kroner
- Samfunnsøkonomisk lønnsomt å frakte fisk sjøveien
- Økt bruk av fartskontroller vil redusere antall trafikkulykker
- Redusert kapasitet i Brynstunnelen ga ikke store negative konsekvenser
- Parkeringsrestriksjoner får folk til å velge andre transportmidler
- Hvor fort sykler folk i Oslo?
Mai
April
Mars
Februar
Januar
- Politikernes hjemsted påvirker bevilgningene
- Utslipp fra kjøretøy med Euro 6-teknologi
- Trygghet på reise er forbundet med hendelser også utenfor transportsektoren
- Bybanen bedre enn buss i Bergen
- Arbeidsplassens unikhet påvirker pendlerdistansen
- Menn og kvinner anslår ulik reisetid med kollektivtransport
2016
Desember
November
Oktober
September
August
Juni
Mai
April
Mars
- Bilfritt sentrum krever helhetlig transportplanlegging
- Grønn skattekommisjon for fokusert på samfunnsøkonomisk optimale avgifter
- Distraksjoner og nedsatt konsentrasjon øker risikoen for ulykker
- Folk kjører saktere nå enn for fem år siden
- Ulike informasjonssystemer hindrer universell utforming på stasjonsområder
- Motorvegplan vil koste 1100 milliarder kroner
- Store forskjeller i ringvirkninger mellom infrastrukturprosjekter
- Kjører mindre når hverdagens reisemål ligger nær boligen
- Forsinkelser gir liten pendlerflukt
Februar
- Effektiv lagring av elektrisk energi
- Avvikling av reisefradraget vil føre til større sosial ulikhet
- Holdninger påvirker graden av plager fra vindmøllestøy
- Feil informasjon fra Maritimt Forum om klimagevinst til sjøs
- Økt mobilitet kan gi bevegelseshemmede økt velferd
- Et sykkelpolitisk gjennombrudd – på papiret
Januar
- Store muligheter for å øke samfunnsøkonomisk lønnsomhet i transportsektoren
- Hvordan separate sykkelanlegg kan få flere til å sykle
- Fylkeskommunene prioriterer universell utforming i kollektivtransporten
- Nye førerstøttesystemer reduserer antall drepte
- Bedre samordning av tog- og kollektivtilbudet kan gi flere kollektivreisende
- Gratis kollektivtransport lite egnet som akuttiltak mot høy luftforurensning