Du er her
- > Om TØI
- > Nyhetsarkiv
2019
Februar
Januar
- Høyere vekst i godstransport enn persontransport
- Vinterføre og manglende erfaring skaper ulykker
- Gode råd til kommuner som skal lage plan for bylogistikk
- Sikkerhetskulturbegrepet varierer betydelig mellom transportsektorene
- Førerprøven fungerer godt
- Mange føler seg overvåket
- Bildeling i rask vekst
- Lokalt næringsliv er mer konkurransedyktig
- Nær 1 av 5 bussjåfører bruker mobil under kjøring
- Ingen nordiske land klarer klimamålet knyttet til godstransport på vei
2018
Desember
November
- Elever som tar valgfag trafikk har positive holdninger til trafikksikkerhet
- Forventer lite endring i fordeling av lastbærere på jernbane
- CO2-komponenten i engangsavgiften er viktigst for redusert utslipp
- Ny metode kan redusere antall drepte i trafikken
- BYBY-konferansen 13. og 14. november ble streamet
- TØI styrker kunnskapen om trafikanters forhold til automatiserte kjøretøysystemer
Oktober
September
- Norske kommuner er fornøyde med elbilene sine
- Et lite prosjekt med stor betydning for norsk luftfart?
- Små godsbiler elektrifiseres ikke fort nok
- TØI ansetter Siri Hegna Berge
- Nordmenn flyr mindre innenlands, mer til utlandet
- TØI ansetter forskningsleder for Automatisering og digitalisering
- Mulig å redusere antall trafikkdrepte betydelig
- Stadig flere barn deltar i organisert fritidsaktiviteter
- Store EU-land har størst gjennomslagskraft i EUs klima- og energipolitikk
August
Juni
- Pris til masteroppgave skrevet på TØI
- TØI har blitt evaluert av Forskningsrådet
- Høyere priser og mindre konkurranse i bussmarkedet
- TØI representert i beregningsutvalg for klima
- Parkeringsrestriksjoner er mest effektivt for å redusere bilbruk
- Sykkelhjelm reduserer risiko for hodeskader
- Folk verdsetter flyreisene sine høyt
- TØI styrker kunnskapen sin om EUs klima- og energipolitikk
- Varestrømmene i Norge kartlagt
Mai
April
Mars
Februar
Januar
- Bane økte 10 ganger mer enn bil
- Søndagshandel har liten effekt på klimagassutslipp
- En ny bil er 40 prosent sikrere enn en 10 år gammel bil
- Skogssykling utgjør 15 prosent av all sykling
- Tromsø har en forholdvis lav sykkelandel, og en høy andel bilbrukere
- Norske plananalyser kan bli mer systematiske, kunnskapsbaserte og etterprøvbare
- Argumentasjonskraften til planleggere er styrket
2017
Desember
November
- Ny metode for å evaluere Trafikksikker kommune
- Færre dødsulykker med moped
- Høy sykkelandel i Bodø
- Utvikling av sentrum og knutepunkter er best for klimaet
- Areal- og transportutvikling for klimavennlige og attraktive byer - kunnskapsgrunnlag
- Sjøtransport er mest miljøvennlig
- Rekord for kollektivtransporten, men det koster
Oktober
Juli
Juni
- Effektivisering av norske havner: Bra for business og miljø
- Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp
- TØI er representert i det danske klimarådet
- Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker
- TØI vil dele kunnskap med gründere
- Køene på E18 Tusenfryd–Filipstad koster 32 millioner kroner
- Samfunnsøkonomisk lønnsomt å frakte fisk sjøveien
- Økt bruk av fartskontroller vil redusere antall trafikkulykker
- Redusert kapasitet i Brynstunnelen ga ikke store negative konsekvenser
- Parkeringsrestriksjoner får folk til å velge andre transportmidler
- Hvor fort sykler folk i Oslo?
Mai
April
Mars
Februar
Januar
- Politikernes hjemsted påvirker bevilgningene
- Utslipp fra kjøretøy med Euro 6-teknologi
- Tunge kjøretøy er overrepresentert i tunnelbranner
- Trygghet på reise er forbundet med hendelser også utenfor transportsektoren
- Bybanen bedre enn buss i Bergen
- Arbeidsplassens unikhet påvirker pendlerdistansen
- Menn og kvinner anslår ulik reisetid med kollektivtransport
2016
Desember
November
Oktober
- Eksperter tror på mer reguleringer i trafikken
- Mindre promillekjøring blant motorsyklister
- Shenkers forskningspris til Jardar Andersen
- Utenlandske turister fører til fortsatt vekst i flytrafikken fra utlandet
- - Ikke grunnlag for å konkludere med økt risiko
- Stadig mindre gods seiler under norsk flagg
- For hver tredje trafikkdrepte er et tungt kjøretøy involvert
- TØI skal forske på elektrifiserte veier
- Elsykler reduserer CO2-utslipp
September
August
Juni
Mai
April
Mars
- Bilfritt sentrum krever helhetlig transportplanlegging
- Grønn skattekommisjon for fokusert på samfunnsøkonomisk optimale avgifter
- Distraksjoner og nedsatt konsentrasjon øker risikoen for ulykker
- Folk kjører saktere nå enn for fem år siden
- Ulike informasjonssystemer hindrer universell utforming på stasjonsområder
- Motorvegplan vil koste 1100 milliarder kroner
- Store forskjeller i ringvirkninger mellom infrastrukturprosjekter
- Kjører mindre når hverdagens reisemål ligger nær boligen
- Forsinkelser gir liten pendlerflukt
Februar
- Effektiv lagring av elektrisk energi
- Avvikling av reisefradraget vil føre til større sosial ulikhet
- Holdninger påvirker graden av plager fra vindmøllestøy
- Feil informasjon fra Maritimt Forum om klimagevinst til sjøs
- Økt mobilitet kan gi bevegelseshemmede økt velferd
- Et sykkelpolitisk gjennombrudd – på papiret
Januar
- Store muligheter for å øke samfunnsøkonomisk lønnsomhet i transportsektoren
- Hvordan separate sykkelanlegg kan få flere til å sykle
- Fylkeskommunene prioriterer universell utforming i kollektivtransporten
- Nye førerstøttesystemer reduserer antall drepte
- Bedre samordning av tog- og kollektivtilbudet kan gi flere kollektivreisende
- Gratis kollektivtransport lite egnet som akuttiltak mot høy luftforurensning
2015
Desember
November
Oktober
September
Juli
Juni
- Bypakker, bilbruk og lokale byutviklingsstrategier
- Bilen dominerer i Buskerud
- Nye beregningsmodeller for samfunnsøkonomisk lønnsomhet av transportprosjekter
- Flere reiser kollektivt når arbeidsgiver subsidierer reisen
- Barn leker mindre ute enn tidligere
- To av tre barn går eller sykler til skolen
- Antall trafikkdrepte kan halveres med kjente tiltak
- Treg global elbilsatsing kan bety høyere kostnader for Norge
- Tunnelrehabiliteringer i Oslo – hva blir konsekvensene for godstrafikken?
- Støtte til utfasing av eldre lastebiler gir lavere NOx-utslipp
Mai
- TØI studerer trafikkvirkninger av blant annet tunnelrehabilitering
- Mobil kommunikasjonsteknologi vil endre folks reisevaner
- Veginvesteringer i Vest-Finnmark har størst nytte for godstransporten
- Folk kjører mye bil i Fredrikstad og Sarpsborg
- Gratis parkering for elbiler betyr tapte inntekter
- Båt i Oslofjorden er mer miljøbelastende og koster mer enn buss
- Ikke gode nok tiltak for trøtte yrkessjåfører
- Andre hensyn enn lønnsomhet styrer prioriteringen av vegprosjekter
April
Mars
Februar
Januar
- En klimalov vil gi merverdi
- Mobile applikasjoner gir reisen nytt innhold
- Stadig flere flyr til jobb
- Nye fotobokser halverer antall drepte og hardt skadde
- Usikkerhet en barriere for bruk av kollektivtransport
- Færre tar drosje i Buskerud
- Forventer stadig flere fly- og bilreiser
- Investeringer i samferdsel er viktig for næringslivet
2014
Desember
November
Oktober
- Nære venner og kollegaer påvirker din sykkelkultur
- Flytting av Gjensidige medfører at ansatte reiser mer miljøvennlig
- Stort potensial for elbil på de fleste reiser
- Inger Beate Hovi årets transport- og logistikkforsker 2014
- Færre biler og mer liv og røre i Askim
- Størst kvalitativ effekt av transportinfrastruktur i mindre arbeidsmarkedsregioner
- Samordnet areal- og transportplanlegging – grunnleggende i klima- og miljøarbeidet
- Arbeidsreiser til Nydalen. Eksempelet BI.
- Elbilpolitikken koster mellom 400 og 2 500 kr pr tonn CO2
September
Juni
- Dette bør du vite om transport og klima!
- Folk blir elsykkel-frelst
- Modeller for å beregne ulykkesrisiko for ulike veger
- Justert engangsavgift kan halvere bilenes CO2-utslipp
- Å komme seg ut og rundt – en begrenset frihet i eldre år
- Parkering brukes ikke som virkemiddel for å påvirke bilholdet
- Arealutvikling i Haugesund: Utbygging i sentrum gir høyest måloppnåelse
April
Mars
Februar
2013
Desember
November
Oktober
September
August
Mai
Februar
2012
Desember
November
Oktober
September
August
Juni
Mai
April
- Unøyaktigheter om folks reisevaner i Klimameldingen
- Undersjøiske vegtunneler mest brannutsatte
- Kreativ prising innen kollektivtransporten
- Gradert førerkort kan gi færre ulykker
- Hvorfor planlegges det for økt biltrafikk når målet er det motsatte?
- Stadig flere utlendinger besøker Norge
- Ekspressveger for syklister kan øke sykkelbruken
Mars
Februar
- Billigere billetter og større tilskudd til kollektivtransporten
- Store investeringsbehov i kollektivtrafikken
- 25 prosent av lastebiltransporten kan overføres til sjø eller bane
- Effektivisering av godstransport i by krever bedre data
- Klimafokuset svekkes underveis
- Stagnasjon i ekspressbuss-næringen etter sterk vekst
- Ny gjennomgang av sikkerhetseffekter av salting
- Feil i Klassekampen om lyntog og beregning av lønnsomhet
2011
Desember
November
Oktober
- Alternative finansierings-modeller for kollektivtransporten
- Høy andel gående og syklende i Kongsberg
- Kollektivtransport økte mer enn privatbil i 2010
- Ny rapport om drosjemarkedet i Tromsø
- Statsbudsjettet 2012: Justerte bilavgifter med usikker virkning
- Statsbudsejttet 2012: Permanent glipp i kunnskapsoppbygging innen samferdsel
September
August
Juni
Mai
Mars
Februar
- Dialog viktig i trafikksikkerhets-arbeidet
- Rekordmange utenlandske turister til Norge
- Vegbygging kan skape robuste regioner
- Innleggene til seminaret om verdsettingsstudien 14. februar 2011
- 51 kroner for å spare en time med kollektivtransport
- Et spart liv i trafikken verdsatt til 30 millioner kroner
- Lengre rullebaner i Lofoten kan gi bedre tilbud til lavere kostnad
- Økte kostnader til regionale flyruter
- Nye grunnprognoser for person- og godstransport
2010
November
Oktober
- Drosjeløyver i nedre Buskerud
- Ungdom, utvikling og ulykker
- Uoppmerksomme bilister ofte årsak til kryssulykker med syklister
- Høy kollektiv-kompetanse, men manglende kapasitet
- Oppfordringer om å la bilen stå hadde liten effekt
- Innkorting av Bergensbanen vil gi positive ringvirkninger
- Statsbudsjettet: Samferdsels-forskningen nedprioriteres
September
August
Juni
Mai
April
Mars
Februar
- Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent
- Reiselivskampanje ga liten direkte effekt
- Unge på lett motorsykkel topper risikostatistikken
- Kollektivtrafikanter setter større pris på universell utforming enn før
- Logistikkostnadene i Norge ikke høyere enn i andre land
- Transportløsninger for eldre i distriktene
2009