Forskeren bak rapporten har systematisert kunnskap, erfaringer og ideer knyttet til forretningsmuligheter på veien til en elektrifisert transportsektor.
Norske virksomheter og sektorer er kategorisert inn i et elbil-økosystem. De fleste virksomheter i et slikt system befinner seg typisk nær sluttbrukeren, altså nedstrøms i verdikjeden. Få virksomheter befinner seg oppstrøms i verdikjeden: med bearbeiding av materialer og produksjon av biler og komponenter.
Rapporten peker mot flere forretningsmuligheter som virker lovende for norske virksomheter, men trekker spesielt fram følgende seks:
- Utviklingen av et moderne standardisert betalingssystem for lading.
- Mobilitetstjenester (MaaS) med elbil i porteføljen – bildeling, samkjøring, “last-mile” løsninger og andre abonnementstjenester.
- Rådgivningstjenester for elbilløsninger, i både Norge og utland.
- Videre bruk av elbilbatterier etter at de er tatt ut av bilen.
- Konvertering av konvensjonelle godsbiler til elektriske.
- Utvikling av bilflåteladingssystemer.
Noen virksomheter har allerede begynt å gripe etter noen av disse mulighetene, mens andre av disse mulighetene synes fortsatt urørt.
Å få flere bedrifter til å heve innsatsen og gripe forretningsmuligheter som kommer i kjølevannet av elektrifiseringen av transportsektoren, vil være sentralt for at elbil-økosystemet i Norge skal blomstre.
Rapporten er skrevet som en del av ELAN-prosjektet og er finansiert av Forskningsrådet.
Hele rapporten: Norwegian business opportunities on the way to an electrified transport sector. Forfatter: Paal Brevik Wangsness. TØI-rapport: 1681/2019