Du er her

TØI søker nytenkende kommunikasjonssjef

TØI er i endring og ser etter deg som kan løfte det strategiske kommunikasjonsarbeidet og tenke nytt.

Vi ønsker at Kommunikasjonssjefen skal være helt sentral i arbeidet med å utvikle og realisere instituttets strategi, ut ifra et utenfra–og–inn-perspektiv.

TØIs fremtidige relevans avhenger av evnen til å forstå, tolke og svare på de store samfunnstrendene som påvirker transportsektoren og oppdragsgivernes behov. Kommunikasjonssjefens viktigste oppgave er å bidra til å utvikle og styrke TØIs posisjon som den mest relevante, innsiktsfulle og løsningsorienterte kunnskapsaktøren i møte med disse utfordringene.

Kommunikasjonsarbeidet må være proaktivt, innsiktsbasert, strategisk og bygget på en dyp forståelse av hvilke spørsmål oppdragsgivere, beslutningstakere og næringslivsaktører står overfor – ikke bare i dag, men i de neste 5–10 årene.

Vi ser for oss at vår kommunikasjonssjef er motivert for å arbeide med både strategi-utvikling og -implementering. Vi tenker at dette er en gylden mulighet for den som evner å tenke strategisk og handle operativt. Ingen oppgave er for stor, ingen oppgave er for liten!

STILLINGEN

Kommunikasjonssjefen skal sørge for at forskernes stemme kobles direkte til samfunnets og kundenes fremvoksende behov, og at all kommunikasjon målrettet bygger TØIs strategiske posisjon som en av Norges viktigste og mest fremtidsrettede forskningsaktører innen transport og mobilitet. 

Kommunikasjonssjefen rapporterer til administrerende direktør og er en del av instituttets ledergruppe. Kommunikasjonssjefen har ansvar for instituttets IT- og arkiv/publikasjonstjenester. Dette inkluderer personalansvar for 2 personer.
Ansvarsområder/hovedoppgaver:

  • Innsiktsdrevet posisjonering. Ansvarlig for å bygge instituttets omdømme gjennom å tilrettelegge for en strategisk kommunikasjon, som er tett knyttet til TØI sitt samfunnsoppdrag og virksomhetsstrategi.
  • Strategisk kommunikasjon for å bygge posisjon. Ansvarlig for å revidere og implementere kommunikasjonsstrategien for TØI. Aktivt bygge opp forskerne i media, slik at de fremstår med innsikt på relevante samfunnsaktuelle tema, og ikke bare formidler forskningsresultater.
  • Kunde- og samfunnsdrevet formidling. Ansvar for kommunikasjon eksternt og internt, herunder ansvar for instituttets årsrapporter, arkiv, maler og grafiske profil. Sette forskerne i stand til å lykkes med sin mediehåndtering og sitt formidlingsarbeid. Ansvarlig for å videreutvikle instituttets tilstedeværelse i digitale formidlingskanaler (SoMe) og her under utvikle og drifte TØIs nettsider.
  • Tett dialog med markedet (oppdragsgiversiden). Ansvar for interne og eksterne arrangementer, for eksempel Mobilitet 2026, workshops, partnerskapsprogrammer etc. Bruke denne dialogen aktivt til å løpende fornye og justere kommunikasjonsstrategien.
  • Styrke merkevaren TØI. Sørge for at instituttets kjerneverdier tydelig speiles i alle budskap og aktiviteter. Bygge et tydelig, attraktivt og differensiert omdømme som kobler TØI til fremtidens mobilitetsspørsmål – både nasjonalt og internasjonalt.

PERSONEN

Språk: God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk.

Utdannelse: Relevant høyere utdanning, master eller lignende.

Erfaring:

  • Kommunikasjon. Bred erfaring med strategisk og operativt arbeid innen ekstern og intern kommunikasjon i B2B markeder. Her under erfaring med å posisjonere kunnskapsintensiv virksomhet eksternt mot interessenter. Erfaring med å bygge retning, skape stolthet og samhold internt i en kunnskapsintensiv virksomhet.
  • Digital. Erfaring med, og stor interesse for digitale verktøy knyttet til kommunikasjonsarbeid. 
  • Samfunnsliv og politikk. Erfaring med å forstå samfunnstrender, og koble politikk og faglig kompleksitet til disse. Gjerne erfaring med samferdsel, mobilitet og transport, men det er ingen betingelse.   

Lederstil og preferanser:

  • Relasjoner. God til å etablere relasjoner og bygge nettverk. Fremstår tillitsvekkende, lyttende og omgjengelig, med en evne til å få mennesker til å trekke i samme retning.
  • Nytenkende og helhetlig med mot til å gjøre kommunikasjon til et strategisk virkemiddel.
  • Gjennomføring. Evner å drive gjennom initiativ fra ide til realisering.

Opplever du dette som en spennende mulighet?

Send søknaden din her!

Du vil bli omdirigert til Boydens hjemmeside. Registrer din CV ved å følge stegene under "Submit your CV". Når du har fylt ut all nødvendig informasjon og lastet opp din CV, trykk på "Submit"-knappen nederst på siden for å sende inn søknaden din.

Søknadsfrist: 01.06.2025

Har du spørsmål om stillingen? Ta kontakt med våre rådgivere i Boyden: Roger Schønning på tlf. 95 93 71 30 eller Anne Frøyland på tlf. 90 12 85 98, eller administrerende direktør ved TØI, Bjørne Grimsrud, på tlf. 90 52 51 57.


 

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Bjørne Grimsrud