Når flere syklister dukker opp på veiene i Oslo hver vår, reduseres risikoen for hver syklist for å bli involvert i en konflikt eller nestenulykker. Det viser en rapport som dokumenterer Safety in Numbers-effekten.
Ifølge Safety in Numbers vil en økning i antallet på fotgjengere/syklister i trafikken ikke gi en tilsvarende økning i antall ulykker og skader. En viktig forklaring skyldes økt synlighet, dvs at andre trafikantgrupper blir vant til å se og forholde seg til syklister.
Gjennom kartlegging av samspillet mellom syklister og andre trafikanter på tre tidspunkter, i april, juni og september, kan vi se at det blir færre ulykker og nesten-ulykker per syklist etter hvert som man blir mer vant til hverandre. Vi kan med andre ord se at bilistenes forventning om å møte syklister forandres jo flere syklister som er på veien.
Effekten kan også skyldes at syklistene blir mer erfarne utover sesongen og blir flinkere til å lese trafikkbildet.
Sammenligner vi norske trafikanter med sine danske og svenske motparter, ser vi at denne effekten kan bli både forsterket og redusert med forskjeller i infrastrukturkvalitet og trafikkultur (normer om hvordan man skal oppføre seg mot hverandre).