Det viser en fersk TØI-rapport som har sett på effekten av å utvide et sykkelfelt og dermed skape en buffersone mellom syklistene og de motoriserte kjøretøyene på en 400 meter lang strekning i Oslo sentrum.
Sykkelstien ble utvidet fra 1,3 meter til 2.25 meter. Man fjernet også et kollektivfelt og etablerte i stedet en buffersone på 90 cm mellom sykler og kjøretøy.
Økt trygghetsfølelse og færre nestenulykker
Tiltakene førte til økt avstand mellom syklister og motorisert trafikk, og ga syklistene en følelse av bedre sikkerhet og komfort.
Bussjåførene rapporterte om færre nestenulykker etter at buffersonen ble innført og opplevde færre hindringer fra motoriserte kjøretøy. Dette til tross for at kollektivfeltet ble fjernet.
Færre fartsoverskridelser
Tiltaket ga også færre fartsoverskridelser. Som følge av at kollektivfeltet ble fjernet ble veien bredere. Normalt gir økt kjørefeltbredde høyere fart, men i dette tilfellet skjedde det motsatte. Etter tiltakene kjørte 52 prosent av bussene og 71 prosent av bilene over fartsgrensen, mot 67 prosent og 81 prosent før tiltakene ble innført.
Samlet sett demonstrerte tiltakene at sykkelfelt med buffer kan øke trafikksikkerheten i urbane områder.
Undersøkelsen er et pilotprosjekt i regi av Statens Vegvesen. TØI har evaluert prosjektet.
Tekst: Ella Mæhlumshagen, senior kommunikasjonsrådgiver