Dette viser grove samfunnsøkonomiske beregninger som Transportøkonomisk institutt har gjort på oppdrag fra Statens vegvesen i forbindelse med arbeidet med ny Nasjonal transportplan 2018-2029.
Dersom man i stedet for motorvegstandard oppruster det samme vegnettet med en mer differensiert standard tilpasset trafikkbelastningen, slik det framkommer i «Rutevis riksvegutredning», vil prisen nesten halveres. Heller ikke en slik utbedring vil være samfunnsøkonomisk lønnsom.
Beregningene er gjennomført ved bruk av nasjonal persontransportmodell (NTM6), regional persontransportmodell (RTM) og nasjonal godstransportmodell. Basert på dette er det gjort overordnede nyttekostnadsanalyser.
Investeringene i nye veger vil også utløse ringvirkninger som, i tråd med gjeldende retningslinjer, ikke er inkludert i nyttekostnadsanalysen. For motorvegplanen er netto ringvirkninger beregnet til ca. 12 prosent av trafikantnytten. Ringvirkningene er beregnet ved hjelp av en ny SCGE-modell utviklet ved TØI.
Kartet gir et grovt bilde av Motorvegplanen og hvilken skiltet hastighet som er forutsatt.