Dette kommer frem i en ny TØI-rapport som er laget på oppdrag av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Forskere ved TØI har gjort transportanalyser for person- og godstransport som er brukt som grunnlag for beregninger av samfunnsøkonomiske virkninger av ulike konsepter for et framtidig system for bompenger og veibruksavgift. Arbeidet inngår i Vegdirektoratets og Skattedirektoratets felles Konseptvalgutredning (KVU) for veibruksavgift og bompenger.
Samtlige konsepter fører til redusert totalt trafikkomfang (trafikkarbeid) med personbiler og reduserte eksterne kostnader. Eksterne kostnader er samfunnskostnader knyttet til luftforurensning, støy, ulykker, veislitasje og kø.
Konseptene med flat veibruksavgift over hele landet reduserer trafikkarbeidet både i byene og i spredtbygde strøk for både gods- og persontransport. Disse effektene blir større, jo flere av dagens avgifter som veibruksavgiften skal ivareta. Konseptene som differensierer prisene mellom byer og spredtbygde strøk fører til en stor reduksjon i trafikkarbeidet i byene, som er samfunnsmessig effektivt ettersom eksterne kostnader per kilometer er høyere i disse områdene på grunn av problemer med kø og at flere eksponeres for forurensing. I spredtbygde strøk øker trafikkarbeidet og trafikanters opplevde nytte for både personbiler og lastebiler. I samtlige konsepter reduseres trafikanters nytte som følge av økt belastning fra veibruksavgift, men dette nyttetapet mer enn oppveies av økte inntekter til det offentlige og sparte eksterne kostnader.