Strategiprosessen for Transport21 settes nå i gang. TØI har på oppdrag fra Forskningsrådet utarbeidet et kunnskapsgrunnlag. Denne rapporten utgjør del 2 av oppdraget. (Les del 1 her).
Rapporten peker på at overgangsprosessen til smart mobilitet i Norge vil være avhengig av nytt, bærekraftig næringsliv i hele landet som er i stand til å skape sysselsetting.
For tiden er innovasjoner knyttet til smart mobilitet drevet fram på et globalt nivå. Norge er godt posisjonert til å ta del i disse, og norske gründere har idéer som er gode, men for tida er dette mange spredte spirer, ikke en samlet innsats. Ideene som kommer er fragmenterte og i grenselandet mellom transport og andre næringer, særlig IT og energi.
Om og i hvilken grad Norge vil kunne ta en rolle innen smart mobilitet og om og i hvilken grad slike sektorielle nyvinninger vil kunne bestå i det globale markedet, er avhengig av hvordan en vil kunne videreutvikle og fornye eksisterende posisjoner.
Norge har historisk vist å kunne utvikle internasjonalt konkurransedyktige sektorer som for eksempel innen maritim sektor eller olje- og energirelaterte næringer. Dette er næringsutvikling som i ettertid framstår som utvikling av komparative fortrinn, basert på Norges naturgitte forutsetninger.
Det er ikke like åpenbart å se tilsvarende fortrinn for Norge innen smart mobilitet. Innen smart mobilitet framstår Norge i dag som godt stilt, men ikke vesentlig bedre stilt enn andre sammenlignbare land.
Forskerne trekker fram følgende anbefalinger om framtidige forskningssatsinger til Forskningsrådets strategiprosess:
- Bidra til å systematisere og kartlegge dagens kunnskapsstatus om næringsstruktur på transportfeltet
- Bidra til å identifisere og systematisere teknologier, selskaper, miljøer og nisjer i Norge, som kan ha komparative fortrinn i det globale markedet for smart mobilitet
- Bidra til å utvikle en strategi for internasjonal samhandling og kunnskapsoverføring.
- Bidra til å forstå vekstbetingelser for norske start-ups innen transportsektoren.
- Framtidige forskningssatsninger bør bidra til å forstå de politiske rammebetingelsene for omstilling til smart mobilitet.
Foto: Tobias Tullius/unsplash.com