Digitalisering har gitt et mangfold av nye muligheter der produsenter og konsumenter kan møtes på nett og omsette varer og tjenester.
Satsingsområdet «Netthandel: kundeperspektiv og kortreist mat» ligger innenfor faggruppen Logistikk og Innovasjon, og forsker på problemstillinger relatert til (endringer i) transportbehovet og -mønster som følger av at varer kjøpes og selges på nett.
I begrepet netthandel inkluderer vi handel:
- via nettbutikker og nettbaserte plattformer
- av alle typer varer (inkludert matvarer)
- mellom butikk og forbruker (B2C)
- mellom konsument og forbruker (C2C)
- mellom bonde og kunde (privat og offentlig sektor)
Bred kompetanse
Teamet som jobber med E-handel består av forskere med bakgrunn innen samfunnsøkonomi, logistikk, menneskelige faktorer og systemdesign.
Vi kan også lene oss på metoder utover våre respektive fag, som kognitive analyser for å forstå utfordringer og hvordan mennesker kan støttes med teknologi (f.eks. beslutningsstøtte), brukersentrerte design samt andre fagområder ved TØI.
Med utgangspunkt i dette kan vi blant annet tilby følgende analyser innenfor kundepreferanser og kortreist mat:
- Datainnsamling og analyser av forbrukeres preferanser for kjøp og henting av varer, inkludert dagligvarer og kortreist mat
- Kunnskap om og analyser av matvareprodusenters preferanser for salg og levering av kortreist mat
- Evaluering av tilfredshet, trafikk og utslippskonsekvenser av leveringsløsninger
- Kunnskap om universell utforming og analyser av hvordan universelle løsninger kan overføres til e-handel
- Bistand til utvikling og pilotering av leveringsløsninger
- Bistand til utvikling og pilotering av distribusjonsløsninger, blant annet identifisere og teste muligheter for effektivisering gjennom samarbeid
- Turgenereringsanalyser fra forbrukere (og bedrifter)