Men bilistminoriteten er lite interessert i tiltak for ytterligere redusere bilbruken.
I bydelen går man og reiser mer kollektivt enn i Oslo som helhet, og ikke-vestlige innvandrere bruker kollektivtransport enda mer enn andre. De fleste reiser kollektivt til jobb. Det gjelder også personer med førerkort og bil.
Dette kommer frem i en ny TØI-rapport om daglige reiser, transportmiddelbruk og holdning til ulike bilbruksreduserende tiltak blant befolkningen i bydel Gamle Oslo.
Nesten 9 av 10 gjør minst en aktivitet utenfor hjemmet hver dag og gange og kollektivtransport er de mest brukte transportmidlene. Til aktiviteter som innkjøp eller følge/hentebarn, bruker flest gange.
Når det gjelder arbeidsreiser er det mange som jobber i Oslo sentrum, men få som jobber i egen bydel. Som velkjent i transportforskningen om arbeidsreiser, er transportmiddelbruk på arbeidsreisen klart betinget av avstand og et flertall reiser kollektivt til jobb.
En stor andel av de yrkesaktive i bydelen er tilfredse med sykkelforholdene mellom hjem og jobb. En mindre andel av de yrkesaktive har tilgang til parkering på arbeidsplassen sammenlignet med yrkesaktive i Oslo som helhet.
Kun en av seks reiser gjøres med bil. Få av de som i dag kjører bil, vil redusere bilbruken sin som følge av ulike biltrafikkreduserende tiltak. Dette kan tyde på at metningspunktet for å redusere biltrafikken er nådd. Det er i all hovedsak de mest bilavhengige som bruker bil og de lar seg i liten grad påvirke av tiltak for å redusere bilbruken. Noen av disse må bruke bil pga. jobb eller helseutfordringer. De som ikke bruker bil mener i langt større grad at tiltak vil bidra til redusert bilbruk.
Gamle Oslo er en heterogen bydel når det gjelder befolkningssammensetning med til dels store sosioøkonomiske og -kulturelle forskjeller. Rundt halvparten av de som bor der har ikke tilgang til bil. Dette er avgjørende for hvordan folk reiser.
Når det gjelder transportmiddelfordelingen i de ulike delbydelene er det Etterstad som skiller seg ut med mest bilbruk, mens Enerhaugen har minst. Bispevika har høyest andel gå-reiser, mens Etterstad har minst.