Det kommer frem i en ny TØI-rapport. Feilparkerte elsparkesykler oppgis som den største utfordringen med utleie av delte elsparkesykler i Drammen. Derfor har Drammen kommune malt opp parkeringsplasser for elsparkesykler på steder rundt i byen. Hensikten er å gjøre det tydelig hvor det er riktig å parkere og bidra til et ryddigere bysentrum. Gjennom GPS-data har forskere ved TØI undersøkt hvordan de oppmalte parkeringsplassene påvirker parkeringsmønsteret.
Resultatene viser at etter oppmaling av parkeringsplasser ble elsparkesykler parkert nærmere de oppmalte plassene og parkeringen ble mer samlet. Samtidig var effekten begrenset til områdene i nærheten av parkeringsplassene, og effekten ser ut til å avta rundt 50 meter fra parkeringsplassene. Man fant også variasjon mellom parkeringsområdene i byen. Særlig tydelig fant man at parkeringsplasser har begrenset effekt dersom det er et annet, spesifikt reisemål i området som ikke er i umiddelbar nærhet til parkeringsplassen, for eksempel inngang til en stasjon, butikk eller treningssenter.
I 2020 gjennomførte man samme analyse i Oslo, og der avtok effekten rundt 60-70 meter fra parkeringsplassen. I Oslo ble parkeringsplassene i større grad plassert på åpne plasser og torg mens i Drammen er de i større grad plassert langs gater der visuell tilgjengelighet er noe mindre. Forsøksordningen i Drammen inkluderte ikke bruk av insentiver i form av belønning for å parkere innenfor plassene, eller noen avgift for å parkere utenfor. Dette så ut til å ha en gunstig effekt i parkeringspiloten i Oslo, og burde undersøkes videre i fremtidige parkeringspiloter.
Rapporten er en del av prosjektet «Offentlig regulering for effektiv, sikker og bærekraftig mikromobilitet» (MikroReg) - et innovasjonsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd, med Bymiljøetaten i Oslo kommune som prosjekteier og Transportøkonomisk institutt som prosjektleder. En rekke offentlige aktører, inkludert Drammen kommune, er partnere i prosjektet.