Forskere ved TØI har gjennom flere prosjekter studert universell utforming i transportsektoren. Nå er det utviklet et kartleggingsverktøy som kan benyttes av aktørene i transportkjeden til å nå målene om et universelt utformet transportsystem for alle.
Basert på en rekke studier om ulike brukergruppers behov pekes det på syv typer tiltak som må være på plass for at kollektivtransporten som tjeneste skal kunne sies å være universelt utformet:
Fysiske design tiltak: Fysisk utforming av blant annet sitteplass, overflater, størrelse på og plassering av rullestolplass, betjeningspaneler, perronger, overganger mellom transportmiddel og perrong/ holdeplass, gangvei og orienteringspunkter
Drift- og vedlikeholdstiltak: Drift av det fysiske miljøet for å opprettholde de positive effektene av godt fysisk design, for eksempel fjerning av grus/snø/is fra ledelinjer og gangbane
Informasjonstiltak: Utforming av informasjon tilpasset brukerne: visuelt, symboler, skrift, auditiv, etc. Informasjon inkluderer også tilgjengelig informasjon om de andre tiltakene, for eksempel om merking av matvarer, hvor det finnes toaletter, om stasjonen er utformet for rullestolbrukere, etc.
Essensielle tiltak skal dekke menneskelige grunnleggende behov, for eksempel å kunne gå på toalettet når man behøver, tilgang til mat og drikke
Sensoriske tiltak innebefatter belysning, luft, temperatur og støy
Organisatoriske tiltak omhandler organisering av transportsystemet, for eksempel rutetilbud og hvordan dette er lagt opp
Interaksjonstiltak handler både om sosial interaksjon mellom mennesker (personell og andre reisende), men også interaksjon mellom menneske og maskin
Opplæringskurs for aktørene
Kartleggingsverktøyet skal brukes til å kartlegge status på universell utforming i ulike deler av transportkjeden. Det hører til et opplæringskurs TØI arrangerer på bestilling for fylkeskommuner, kommuner, kollektivselskap og andre transportaktører.
Kartleggingsverktøyet kan også brukes separat fra kurset, da det presenterer de viktigste tiltakene som kreves for at transportsystemet skal være tilgjengelig for alle. Verktøyet er laget på liknende format som KS-kartleggerne for publikumsbygg og opparbeidet uteareal slik at det skal være gjenkjennbart for dem som anvender disse regelmessig.
Studien har primært fokusert på brukerne av transportsystemet. Veilederen er kvalitetssikret i organisasjoner for ulike typer funksjonsnedsettelser.
Prosjektet er finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (BUFDIR).
Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder