Selv dersom vi forsterker dagens incentiver og beholder momsfritaket, beregnes elbilenes markedsandel å bli «bare» 71 prosent i 2025 og 80 prosent i 2030.
Da har man forutsatt at vektfradraget i engangsavgiften for ladbare hybrider avskaffes fra og med 2022, at CO2-komponenten i engangsavgiften økes med 10 prosent hvert år 2023-2030 for alle biler med typegodkjent utslipp over 87 gCO2/km, og at CO2-avgiften trappes opp til ca. 2000 kr per tonn i 2030. I tillegg kommer veibruksavgiften, på rundt 1500 kr per tonn CO2. Dette scenariet kalles Tiltaksbanen og er illustrert i Figur 1.
Figur 1: Nye personbiler registrert 2010–2050, ifølge tiltaksbanen med momsfritak for elbiler.
I dette scenariet er det nok å øke innblandingen av bioetanol og biodiesel til 32 prosent, fra dagens 15,5 prosent, for at klimagassutslippene i veitransport, slik de beregnes, skal synke med 50 prosent fra 2005 til 2030. Regnet i liter er det nok å øke biodrivstoffbruken med 40 prosent sammenliknet med salget i 2019.
Men dersom en ikke forsterker elbilinsentivene, kan det bli nødvendig å øke biodrivstoffandelen til 42 prosent, dersom en skal nå målet om 50 prosent klimagasskutt. Det innebærer mer enn dobbelt så mange liter biodrivstoff som i 2019.
Enda mer biodrivstoff må til dersom momsfritaket for elbiler avvikles. Innføring av moms på elbiler vil føre til at elbilsalget i 2030 blir 30–40 prosent lavere enn det vil bli med fortsatt momsfritak.
Energiforbruket i veitransport kommer til å avta, til tross for at trafikken øker. I beste fall synker energiforbruket med rundt 50 prosent fra 2019 til 2050, i verste fall med snaut 20 prosent. Energibesparelsen kommer fordi elbilen er mer energieffektiv enn eksosbilen.
Men strømforbruket vil øke. I 2050 beregnes strømforbruket i veitransporten til mellom 7 og 11 terawattimer (TWh) per år, avhengig av hvor raskt kjøretøyparken elektrifiseres. I Tiltaksbanen beregnes hydrogenforbruket i 2050 å bli ca. 4 TWh, når en regner inn energitapet ved elektrolyse av vann. Til sammen vil kjøretøyene da legge beslag på en mengde elektrisitet som svarer til ca. 10 prosent av Norges nåværende vannkraftproduksjon.