Dagens bilavgiftssystem er utsatt for press på flere kanter. Hvordan bør fremtidens system for innkreving av avgifter utformes? Drivstoffavgifter, bompenger, avgiftsfritak for elbiler, miljøsoner etc. Ulike ordninger har ulike formål og det er mange elementer som skal tas i betraktning når framtidens avgiftssystem skal utformes.
Dette er ikke noen særnorsk utfordring. I Danmark har Eldrup-kommisjonen lagt fram en rapport som blant annet skisserer et minuttbasert veiprisingssystem i København som har høyere samfunnsøkonomisk nytte enn den bompengeringen som ble foreslått for noen år siden.
På seminaret belyste vi følgelig problemkomplekset fra en rekke ulike vinkler.
Program
Innledning v/ Adm. dir Bjørne Grimsrud, TØI
Minuttbaserte kørselsavgifter i Eldrup-kommissionens rapport v/ professor Otto Anker Nielsen, DTU
Bompengeutvalgets innspill til et bedre bomsystem v/ leder av bompengeutvalget Annegrete Bruvoll, Menon
Teknologiske muligheter i arbeidet med geofencing for roadpricing v/ Petter Arnesen, SINTEF
Morgendagens bilavgifter i samfunnsøkonomisk perspektiv v/ Lasse Fridstrøm, TØI