Forsker Lasse Fridstrøm har på den ‘16. franskspråklige konferansen om transportøkonomi’ i Marne-la-Vallée 18.-19. mai. presentert TØIs modell for framskriving av kjøretøyparken og forklart hvordan Norge har fått verdens høyeste andel elbiler.
Du er her
- > Transportteknologi og miljø
- > Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Vi gir deg en fransk forklaring på hvorfor Norge har verdens høyeste andel elbiler.
-
Lademarkedet for elbil er kaotisk og lite brukervennlig
Markedet for elbillading er preget av lav lønnsomhet på grunn av store etableringsinvesteringer, et komplisert aktørbilde og dårlige brukeropplevelser.
-
How much zero-emission fuel is needed to decarbonise Norwegian bulk-shipping?
This is what a collaboration between Ocean Hyway Cluster (OHC), The Norwegian Coastal Administration (Kystverket), Institute of Transport Economics (TØI), and Institute for Energy Technology (IFE) aim to find out by October, when the new instalment of the HyInfra project (starting now in June) will conclude.
-
TØI deltar i nytt hydrogensenter
Transportøkonomisk institutt samarbeider med NORCE i det nye hydrogensenteret HyValue som har fått bevilgning fra Norges forskningsråd.
-
Elektriske lastebiler på frammarsj
Batterielektriske lastebiler vil i 2025 være det billigste alternativet til diesel gitt at dagens rammebetingelser videreføres.
-
Sosiale bærekraftmål viktig i areal- og transportplanleggingen
Fortetting kan bidra til å redusere transportomfanget i byene, men forutsetter areal- og transportplanlegging der folk, trivsel og grøntområder tas med i beregningen.
-
Krevende med mer miljøvennlig massetransport
Næringslivsaktører etterlyser tilgang til logistikkareal og en arealplan for masser for å kunne drive mer klimavennlig massetransport i Oslo.
-
Voksende marked for gjenvinning av elbilbatterier
Mange elbilbatterier blir tilgjengelige for gjenbruk i Norge allerede fra 2025. Dette skyldes at Norge har vært tidlig ute med elektrifisering av bilparken.
-
Nytten ved miljøfartsgrenser overgår ulempene
Selv om miljøfartsgrenser i Oslo fører til mer reisetid for den enkelte, er den samfunnsøkonomiske gevinsten opp mot 9 millioner kroner per år.
-
Rutetilbud, fremkommelighet og taksttiltak avgjørende for fremtidens kollektivtransport
Nullvekstmålet i biltrafikken krever at flere må reise kollektivt. Det legger press på kollektivselskapene. Hovedutfordringen blir å prioritere tiltak som gir best effekt, flere reisende og mer tilfredse kunder.
-
Dyrt og krevende, men mulig å nå nullutslippsmålene
Det vil være meget krevende (og kostbart) å nå målene for elektrifisering av vegtrafikken, men det kan være oppnåelig.