Forsker Lasse Fridstrøm har på den ‘16. franskspråklige konferansen om transportøkonomi’ i Marne-la-Vallée 18.-19. mai. presentert TØIs modell for framskriving av kjøretøyparken og forklart hvordan Norge har fått verdens høyeste andel elbiler.
Du er her
- > Transportteknologi og miljø
- > Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Vi gir deg en fransk forklaring på hvorfor Norge har verdens høyeste andel elbiler.
-
Nordisk forskningssamarbeid for et grønt skifte i transportsektoren
Transportsektoren spiller en avgjørende rolle for nå klimamålene. TØI deltar i det nordiske forskningsprosjektet SHIFT som skal bidra til at transportsektoren i de nordiske landene kan ta store utslippskutt.
-
Tiltak mot dieselpersonbiler på dager med høy forurensning
Forhøyet pris i bomringen beste løsning
Bruk av en forhøyet pris i bomringen er å foretrekke framfor forbud om man skal innføre restriksjoner på bruk av dieseldrevne personbiler på dager med høy luftforurensning i Oslo.
-
Nyeste dieselteknologi har for høye utslipp
Nye Euro 6-dieselpersonbiler har i virkelig trafikk høyere utslipp enn hva godkjenningsverdien tillater. I kulde ligger reelt utslipp opp mot 25 ganger over godkjenningsverdien for NOx.
-
Anders Tønnesen forsvarte sin doktorgradsavhandling
Bypakker, bilbruk og lokale byutviklingsstrategier
TØI-forsker Anders Tønnesen forsvarte 26. juni doktoravhandlingen sin om hvordan policyaktører hindrer og tilrettelegger for at reduksjon av bilbruk skal tas inn i lokale byutviklingsstrategier.
-
Treg global elbilsatsing kan bety høyere kostnader for Norge
Innføringen av elbiler går mye saktere globalt enn i Norge. Lave produksjonsvolumer kan føre til en lengre periode med høye priser. Bilprodusentene kan også komme til å begrense utvalget av modeller inntil salget tar seg opp. Dette kan bety at kostnadene ved å være et foregangsland for elektromobilitet kan bli høyere enn forutsett.
-
Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler
En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken.
-
Optimistiske til elektromobilitet
Nasjonale og lokale samferdselsmyndigheter, bilbransjen og organisasjoner innen elektromobilitet er optimistiske til framtida for elbiler i Norge, gitt at insentivene opprettholdes.
-
Samordnet areal- og transportplanlegging – grunnleggende i klima- og miljøarbeidet
En samordnet areal- og transportplanlegging kan gi store og langsiktige gevinster i klima- og miljøarbeidet. Dersom denne samordningen er fraværende kan det gi problemer som man må slite med i lang tid.
-
Dette bør du vite om transport og klima!
Hvordan reiser vi klimavennlig og hva får oss til å endre transportvanene? Hvordan har transport påvirket klimaet til i dag, og hvordan vil transport påvirke klimaet i framtiden?
-
Folk blir elsykkel-frelst
Folk som får tilgang til elsykkel opplever det som en svært positiv opplevelse. De sykler langt mer enn de ellers ville gjort og betalingsvilligheten for en elsykkel øker når man først har erfart dens fordeler.