Regulering av parkering og en helhetlig parkeringspolitikk er for mange kommuner en vanskelig nøtt å knekke. Det kan være krevende å få til en konstruktiv dialog mellom politikere, innbyggere og næringslivet om parkeringsvirkemidler. Parkering er et svært viktig virkemiddel for å regulere bilbruk i byer og tettsteder, og bestemmelser og retningslinjer om parkering skal inngå i kommuneplanens arealdel. Likevel har få kommuner utarbeidet en helhetlig parkeringspolitikk der ulike parkeringsvirkemidler drøftes i forhold til overordnede samfunnsmål, mål for by- og tettstedsutvikling, med klar prioritering av arealbruk og ulike trafikantgrupper eller brukergrupper som trenger tilgjengelighet med bil.
I tiltakskatalog for transport og miljø ligger det to reviderte tiltak om parkering. Det første tiltaket er en anbefaling om hvordan kommunene kan utforme en helhetlig parkeringspolitikk. Med utgangspunkt i et parkeringsprosjekt nylig gjennomført i Viken fylkeskommune, praktisk arbeid over tid og forskning på feltet har man laget en trinnvis løsning for en helhetlig parkeringspolitikk. Hvert trinn bygger på det neste.
- Definere klare mål og forankre disse hos politisk ledelse
- Kartlegge og innhente oppdatert kunnskap om dagens situasjon
- Utvikle strategier og tiltak i samarbeid med alle berørte parter
- God kommunikasjon med alle berørte parter før tiltak iverksette
Oppfølging av ulovlige etablerte parkeringsplasser
Et annet tiltak beskriver hvordan kommuner kan gå frem for å fjerne ulovlige parkeringsplasser. Tilgjengelighet til bilparkering er en sentral faktor som påvirker reisemiddelfordeling og trafikkbildet. Ulovlig etablerte parkeringsplasser kan undergrave parkering som virkemiddel i areal- og transportpolitikken. Kommuner og andre vegeiere har flere muligheter for å følge opp og fjerne ulovlige offentlig tilgjengelige private parkeringsplasser.
Tiltakskatalog for transport og miljø oppsummerer kunnskap om effekter av miljøtiltak innen transportområdet, hovedsakelig i byer og tettsteder. Nettstedet er ideelt for deg med lite tid og som samtidig ønsker å være faglig oppdatert.
Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder