Det konkluderer en ny TØI-rapport som har studert passeringslommer i et norsk prosjekt, gjennomgått internasjonale håndbøker og studier, samt forskningslitteraturen på feltet.
En passeringslomme er en breddeutvidelse på høyre side av det høyre kjørefeltet på veien i T-kryss. Formålet er at trafikk som kjører rett frem skal kunne passere på høyre side av biler som venter på å svinge til venstre når det er møtende trafikk.
Etter å ha analysert norske ulykkesdata finner man ingen klar effekt på antall ulykker ved bruk av passeringslommer.
Man finner likevel at passeringslommer kan være hensiktsmessige og ikke forbundet med noen (stor) risikoøkning i en del situasjoner:
- Der gjennomsnittlig daglig trafikkmengde er over 3000 kjøretøy og fartsgrensen er 50 km/t eller høyere, samt at det er trafikkøy på sidevegen
- Der mange biler som skal rett fram likevel kjører forbi på høyre side av ventende biler, selv om det ikke er tilrettelagt for dette
- Der passeringslommen kan utformes slik at de er "lettleste" for førere
- Der krysset har generelt få møteulykker
Illustrasjon: Passeringslomme i T-kryss (håndbok V121, Statens vegvesen, 2014).