For utenlandskregistrerte skip er utviklingen motsatt. Transporterte tonn har økt fra 2010 til 2015. Skip som seiler under såkalt bekvemmelighetsflagg utførte 33 prosent av innenriks transportmengde i 2015, men andelen har gått noe ned etter å ha nådd en topp på 38 prosent i 2012. Tallene er justert for en økning i antall skip som seilte under ukjent flagg.
Dette fremkommer i en ny rapport som presenterer beregninger av innenriks transportytelser for skip i norske farvann basert på grunnlagsdata fra SSBs kvartalsvise havnestatistikk. Beregningene inkluderer også utenlandsk registrerte fartøyer.
Formålet med beregningene har vært å undersøke hvorvidt transportytelsesstatistikken, som i prinsippet kun skal inkludere norskregistrerte fartøyer, underestimerer det samlede transportarbeidet for sjøtransport.
Innenriks transportarbeid er trolig noe underestimert i transportytelsesstatistikken, men transportytelsene for sjøtransport ser likevel ut til å inkludere transportytelser både for norskregistrerte og utenlandskregistrerte skip.
I utenriksfarten inkluderes skip med utenlandsk flaggstat i transportytelsesstatistikken. Her er tallene blandet. Målt i transportert mengde er våre beregninger lavere enn i transportytelsesstatistikken, mens vi finner at transportarbeidet (tonnkm) i transportytelsesstatistikken er underestimert som følge av den enkle forutsetning om en konstant transportdistanse i norsk farvann for importert gods.
Hele rapporten: Transportytelser for godsskip i norske farvann 2010-2015. TØI rapport 1513/2016. Forfatter: Kjetil Haukås.