Totalt sett gikk trafikkmengden ned under rehabiliteringsperioden, men økte igjen da prosjektet var ferdig - dog til et lavere nivå enn i førsituasjonen. Det var også større forsinkelser i rushtiden.
Det kommer frem i sluttrapporten om effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjon i Brynstunnelen i 2016 og 2017. Rapporten har analysert hvordan ulike trafikantgrupper tilpasset seg kapasitetsreduksjon fra fire til to felt, hvordan endringene påvirket trafikanter, transportsystemer, lokalt- og globalt miljø, og hvorvidt informasjonstiltak og avbøtende tiltak fungerte.
Konsekvenser under rehabiliteringsperioden:
- Økte forsinkelser i rushtiden
- Redusert forutsigbarhet
- Mindre luftforurensning
- Trafikkmengdene i tunnelen redusert med mellom 20-34 prosent, avhengig av tidspunkt.
- Redusert hastighet på veilenken Teisen-Ryen (som inkluderer Brynstunnelen) i rushtiden fra 60-70 km/t til 30-40 km/t.
- To alternative strekninger hadde noe økning, men kun mindre endringer i trafikkmengde på lokale veier.
- Informasjonen om endringene nådde ut til trafikantene.
- En del ansatte i virksomheter i Brynsområdet tilpasset seg situasjonen ved å endre reisetidspunkt, rute eller transportmiddel på arbeidsreisen, eller ved bruk av hjemmekontor.
- Godstransporten endret tidspunkt for kjøring, ruteopplegg og ruter.
- Drosjetrafikken så ikke behov for tilpasning.
Undersøkelsen kan gi myndighetene et bedre kunnskapsgrunnlag for å redusere effekter og konsekvenser av fremtidige rehabiliteringer av veier og tunneler i byområder.
Rapporten er del av prosjektet BYTRANS, som gjennomføres av TØI i nært samarbeid med Oslo kommune Bymiljøetaten, Statens vegvesen Region Øst, Vegdirektoratet, Akershus fylkeskommune, VY, NAF, Jernbanedirektoratet, LUKS, Oslo Taxi, Telenor og IBM. Norges forskningsråd står for hovedtyngden av finansieringen.