Du er her
- > Ansatte
- > Aarhaug, Jørgen

Jørgen Aarhaug
og Ph.d.Stilling | Forskningsleder |
E-post | jaa@toi.no |
Direkte telefon | 48 95 72 28 |
Avdeling | Mobilitet |
Forskningsområde | Marked og styring |
TØI-rapporter
Vitenskapelige artikler
Artikler i fag-/bransjetidsskrift
Tittel | Forfattere | Publikasjon |
---|---|---|
E-scooters in a Sustainability Transition Context | Jørgen Aarhaug | Teknovatøren, 2022, 22(2):20-24 |
USAs presidentvalg: Noe å lære for dem som kartlegger transportatferd | Fredrik Alexander Gregersen, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2020, (Desember):1 |
Tilskudd til kollektivtransport gir lite omfordeling | Jørgen Aarhaug, Nils Fearnley | Samferdsel, 2020, (Januar):1 |
Drosjer – forvirring, fag og politikk | Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2017, (Februar):1 |
Arbeidsreiser i Osloregionen: Der det er greit å bruke bil blir bilen brukt | Njål Nore, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2015, 54(7):4-5 |
FLERKJERNET UTVIKLING I OSLOREGIONEN – ER VI PÅ RETT KURS? | Jørgen Aarhaug, Njål Nore | Plan, 2015, (6):44-49 |
Vest-Finnmark og mange andre steder i Norge: Der bilen likevel er løsningen...... | Eivind Farstad, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2015, 54(5):12-13 |
Enkelt og greit: Treg veitrafikk og bedre togtilbud gir flere togpassasjerer | Njål Nore, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2015, 54(4):18-19 |
De er samfunnsøkonomisk lønnsomme: Men gir myke kollektivtiltak flere reisende? | Nils Fearnley, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2015, 54(4):16-17 |
Personer med nedsatt funksjonsevne: God tilgjengelighet men få kollektivreiser | Kjersti Visnes Øksenholt, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2015, 54(2):18-19 |
Sentral knutepunktutvikling gir mindre transportrelaterte miljøkonsekvenser | Aud Tennøy, Kjersti Visnes Øksenholt, Jørgen Aarhaug | Plan, 2014, (3-4):62-67 |
Omveltning i drosjenes verden. Ny teknologi møter gamle reguleringer | Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2014, 53(7):18-19 |
Miljøeffekter av sentral knutepunktutvikling: Flere reiser kollektivt, færre med bil | Aud Tennøy, Kjersti Visnes Øksenholt, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2014, 53(2):6-7 |
By kontra distrikt: Et dilemma i drosjepolitikken | Jørgen Aarhaug, Kåre H. Skollerud | Samferdsel, 2013, 52(5):14-15 |
Bukk-og-havresekk-problematikk: Fylkeskommunenes vanskelige dobbeltrolle i drosjepolitikken | Jørgen Aarhaug, Kåre H. Skollerud | Samferdsel, 2013, 52(4):12-13 |
Kjørevegsavgift og ytelsesordning: Slike ordninger kan gjøre jernbanen mer effektiv | Silvia Johanne Olsen, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2013, 52(2):8-9 |
Langt igjen til universell utforming | Jørgen Aarhaug, Beate Elvebakk | Samferdsel, 2012, (9):14-15 |
Iverksatte tiltak i kollektivtransporten virker positivt, men: Langt igjen til full universell utforming | Beate Elvebakk, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2012, 51(9):14-15 |
Stagnasjon i ekspressbussmarkedet: Tiden kan være moden for nytenking | Jørgen Aarhaug, Petter Christiansen, Nils Fearnley | Samferdsel, 2012, 51(2):10-11 |
Hva skjer med ekspressbussene? | Jørgen Aarhaug, Petter Christiansen, Nils Fearnley | Transportforum, 2012, (2):12-14 |
Reisebrev fra kollektivtransportforums studietur 2011: I Sveits er kollektivtransporten på sporet | Jan U Hanssen, Jørgen Aarhaug | Samferdsel, 2011, 50(9):10 |
Ikke nødvendigvis enkelt å iverksette, men: endret skatte- og avgiftssystem kan gi mer miljøvennlig transport | Tanja Loftsgarden, Jørgen Aarhaug, Jan U Hanssen | Samferdsel, 2011, 50(3):20-21 |
Hardere konkurranse om pasienttransporten : kan gi svekket drosjetilbud i distriktene | Jørgen Aarhaug, Oddgeir Osland, Frode Longva | Samferdsel, 2011, 50(1):12-13 |
Når fylkeskommunen i fastsetter drosjeantallet: balansegang mellom drosjeeierns og kundens interesser | Jørgen Aarhaug, Oddgeir Osland | Samferdsel, 2010, 49(10):10-11 |
Vitenskapelige bøker/kapitler, etc.
Tittel | Forfattere | Publikasjon |
---|---|---|
Transport solutions of the future: technology, design and innovation | Jørgen Aarhaug | I: Nils Fearnley and Kjersti Visnes Øksenholt (eds.):Universal design in transport, s. OsloNEHF , 2024 |
How digital technologies can influence sustainability transitions in urban passenger mobility | Jørgen Aarhaug | Oslo: Universitetet i Oslo , 2023 |
Universal Design and Transport Innovations: A Discussion of New Mobility Solutions Through a Universal Design Lens | Jørgen Aarhaug | I: Keseru, I., Randhahn, A. (eds):Towards User-Centric Transport in Europe 3, s. SwitzerlandSpringer , 2023 |
Taxi, Limousine, and Transport Network Company Regulation - Recurring ChallengesRediger | James M. Cooper, Jørgen Aarhaug, John Scott | London: Routledge , 2023 |
E-scooters and public transport - complement or competition? | Jørgen Aarhaug | I: Thredbo 17Sydney , 2022 |
Price and competition in emerging shared e-scooter markets | Jørgen Aarhaug | I: Thredbo 17Sydney , 2022 |
Fremtidige transportløsninger: teknologi, design og innovasjon | Jørgen Aarhaug | I: Nils Fearnley og Kjersti Visnes Øksenholt (red.):Universell utforming i transportsektoren, s. OsloNEHF , 2022 |
Smart Charging - a new technology for deepening energy transitions | Jørgen Aarhaug | I: 11th International Sustainability Transitions Conference 2020, Online event, 18-21 August 2020WienIST/AIT , 2020 |
Universal Design as a Way of Thinking About Mobility | Jørgen Aarhaug | I: Beate Müller (ed) Gereon Meyer (ed):Towards user-centric transport in Europe, s. SveitsSpringer , 2019 |
Forslag til offentlig kjøp av regionale flyruter i Sør‐Norge. For avtaleperioden 1. april 2020 – 31. mars 2024 | Svein Bråthen, Harald Thune-Larsen, Hilde Johanne Svendsen, Karoline Louise Hoff, Eivind Tveter, Falko Müller, Jørgen Aarhaug | Molde: Møreforskning Molde , 2018 |
Work place location, transport and urban competitiveness: The Oslo case | Frants Gundersen, Ove Langeland, Jørgen Aarhaug | I: European transport Conference (ETC), Barcelona 05.-07.10.16BarcelonaAssociation for European Transport , 2016 |
Taxis as a Part of Public Transport | Jørgen Aarhaug | Bonn and Eschenborn, Germany: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeid (GIZ) GmbH , 2016 |
Universell utforming i kollektivtransporten | Nils Fearnley, Merethe Dotterud Leiren, Jørgen Aarhaug | I: Watten, R., Fostervold, K.I., Volden, F., (red):Universell utforming og omgivelser. Tverrfaglige, kritiske og miljøpsykologiske perspektiver, s. NEHF , 2016 |
Hva mener brukere om universell utforming i kollektivtrafikken | Beate Elvebakk, Jørgen Aarhaug | I: Watten, Reidulf G.; Fostervold, Knut Inge & Volden, Frode (red.):Universell utforming og omgivelser Tverrfaglige, kritiske og miljøpsykologiske perspektiver, s. OsloNEHF , 2015 |
Taxi. Different Solutions in Different Setments | Jørgen Aarhaug, Kåre H. Skollerud | I: European Transport Conference (ETC) 2013 , 2013 |
Competitive tendering in an entry regulated market - an accident waiting to happen? | Jørgen Aarhaug | I: Thredbo 13: Workshop 3 Institutional and operational reforms within different socio-economic and cultural contexts , 2013 |
Deregulation of a long distance express coach market | Jørgen Aarhaug, Nils Fearnley, Petter Christiansen | I: ETC 2012 , 2012 |
The impact of deregulation on infrastructure investment decisions - a comparison between Sweden and Norway | Jørgen Aarhaug, Gunnar Alexandersson, Staffan Hultén, Frode Longva | I: European Transport Conference (AET/PTRC), Glasgow, Scotland, UK, 10 -12 October 2011 , 2011 |
Andre rapporter, bøker, papers etc.
Tittel | Forfattere | Publikasjon |
---|---|---|
På vei mot en bedre regulert drosjenæring, Delutredning I fra Drosjeutvalget, NOU 2023:22 | Hans Petter Graver, Sahar Babri, Herdis Helle, Guro Landsend Henriksen, Håkon Johnsen, Jofri Lunde, Dag-Einar Sivertsen, Jan Geir Solheim, Øystein Trevland, Nils-Ola Widme, Siv Wiken, Jørgen Aarhaug | Oslo: Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon , 2023 |
Frivillighet och konsekvensernas decentralisering | Alexander Paulsson, Jørgen Aarhaug | Lund, Sverige: K2 , 2021 |
Digitalt skifte for transport – 16 nye teknologier og hvordan de endrer byene | Håvard Haarstad, Jørgen Aarhaug, Erling Dokk Holm, Lone Eirin Lervåg, Rikke Amilde Seehuus, Geir Malmedal | Oslo: Teknologirådet , 2020 |
The Nordic Mobility Innovation Platform | Filip Djupsjöbacka, Noora Haavisto, Pekka Niskanen, Hans Arby, Robert Boyer, Per-Erik Holmberg, Steven Sarasini, Jørgen Aarhaug, Eivind Farstad | : Nordic Innovation , 2019 |
Selvkjørende biler - teknologien bak og veien fremover | Joakim Valevatn, Adele Flakke Johannessen, Rikke Amilde Seehuus, Jørgen Aarhaug, Lone Eirin Lervåg, Håvard Haarstad, Geir Malmedal, Erling Dokk Holm | Oslo: Teknologirådet , 2018 |
Rett kollektivtilbud på rett sted | Jørgen Aarhaug, Aud Tennøy | I: Tiltak.no: Lokalisering, s. OsloTransportøkonomisk institutt , 2016 |
Experiences with capacity reductions on urban main roads – rethinking the need for urban road capacity? | Aud Tennøy, Paal Brevik Wangsness, Jørgen Aarhaug, Fredrik Alexander Gregersen | I: The International Scientific Conference on Mobility and Transport. Transforming Urban MobilityMünchenTUM Conference , 2016 |
Transport effects and environmental consequences of central worplace location | Aud Tennøy, Kjersti Visnes Øksenholt, Jørgen Aarhaug | I: mobil.TUM 2014 International Scientific Conference on Mobility and Transport. Sustainable Mobility in Metropolitan RegionsMunich , 2014 |
Incentives for increasing efficiency in the railway sector - the case of Norway | Jørgen Aarhaug, Silvia Johanne Olsen, Farideh Ramjerdi | I: Thredbo 13 Workshop 5 The roles and responsibilities of government and operators , 2013 |
Deregulation of a long distance express coach market | Jørgen Aarhaug, Nils Fearnley, Petter Christiansen | I: European Transport Conference (AET/PTRC),Glasgow, Scotland , 2012 |
Competitive tendering in an entry regulated market - an accident waiting to happen? | Jørgen Aarhaug | I: Young Research Seminar 2011 , 2011 |
The slow track to success: Organisation and performance of the Norwegian rail passenger transport tender | Silvia Johanne Olsen, Jørgen Aarhaug, Frode Longva | I: Thredbo 12 , 2011 |
Ownership, integration and customer orientation in Norwegian and Swedish long distance passenger coach transport | Jørgen Aarhaug, Gunnar Alexandersson, Nils Fearnley, Staffan Hultén | I: Thredbo 12 Procedings of the International Conference on Competition and Ownership in Land Passenger Transport, , 2011 |
Rural taxis - The Norwegian experience | Jørgen Aarhaug | I: Taxis & Hire Cars With Driver in Small Towns & Rural Areas, Round Table , 2011 |
The impact of deregulation and cost-benefit analyses on infrastructure investment decisions - a comparison between Sweden and Norway | Jørgen Aarhaug, Gunnar Alexandersson, Staffan Hultén, Frode Longva | I: Contemporary Issues in CBA in the Transport Sector , 2011 |
Changing Regulations - Experience From the Norwegian Taxi Industry | Jørgen Aarhaug, Oddgeir Osland | I: World Conferance on Transportation Research - taxi research meetingLisbon , 2010 |
Universal design: improved accessibility for all – or for some? | Nils Fearnley, Merethe Dotterud Leiren, Kåre H. Skollerud, Jørgen Aarhaug | I: European Transport ConferenceThe Netherlands , 2009 |
On the benefits of measures for “accessibility for all” (universal design) | Nils Fearnley, Merethe Dotterud Leiren, Kåre H. Skollerud, Jørgen Aarhaug | I: Ålborg university’s annual transport conferenceÅlborg, Denmark , 2009 |