Forfattere: | Frants Gundersen, Wiljar Hansen, Jørgen Aarhaug |
Rapportnr: | 1617/2018 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2117-9 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Effekten av to alternative fastlandsforbindelser fra Nøtterøy vurderes; hengebro Ramberg-Smørberg og senketunnel Kaldnes-Korten. Effektene vurderes etter to dimensjoner; regional konkurranseevne ved regionforstørring og i forhold til Regional Plan for Bærekraftig Arealpolitikk.
Begge de alternative traseene har en betydelig positiv effekt på tilgang på arbeidsplasser, bosatte og ulike tjenester, dvs i forhold til regionforstørring. Senketunnel Kaldnes-Korten gir størst positiv effekt på regional konkurranseevne, er mest gunstig for dagens pendlingsmønster og er mest i tråd med Regional plan for Bærekraftig Arealpolitikk. Det er særlig Nøtterøy og Tjøme som vil nyte godt av de positive effektene – uansett trasevalg.