Du er her
- > Ansatte
- > Christiansen, Petter

Petter Christiansen
Ph.d.Stilling | Forsker II |
E-post | pch@toi.no |
Direkte telefon | 99 64 88 76 |
Avdeling | Sikkerhet og Atferd |
Forskningsområde | Reisevaner og mobilitet |
TØI-rapporter
Vitenskapelige artikler
Artikler i fag-/bransjetidsskrift
Tittel | Forfattere | Publikasjon |
---|---|---|
Hvem er positive til bompenger, hvem er negative? | Petter Christiansen | Samferdsel, 2021, (Juni 2021):1 |
Hvordan oppfatter lokalpolitikere bypakker? | Petter Christiansen, Julie Runde Krogstad | Samferdsel, 2020, (November):1 |
Transportpolitikk med konsekvenser for … politikerne | Petter Christiansen | Samferdsel, 2020, (Juni):1 |
Enige om målet, men ikke alltid om veien | Petter Christiansen | Samferdsel, 2020, (August):1 |
Arealbruk og byspredning | Frants Gundersen, Petter Christiansen | Plan, 2018, 50(4):34-41 |
Byvekstavtalene – balansekunst for nullvekst | Anders Tønnesen, Julie Runde Krogstad, Petter Christiansen, Hege Westskog | Samferdsel, 2018, (Mai 2018):1 |
Effekter av p-avgift på private p-plasser | Petter Christiansen, Jan U Hanssen, Nils Fearnley | Samferdsel, 2018, (Mars 2018):1 |
Fra bompengepakker til bymiljø- og byvekstavtaler | Anders Tønnesen, Petter Christiansen | Samferdsel, 2017, (November 2017):1 |
Bybanen i Bergen: Positiv faktor for transport- og arealutviklingen | Øystein Engebretsen, Petter Christiansen, Arvid Strand | Samferdsel, 2015, 54(12):4-5 |
P-tilbudet: Hjemme og på jobb påvirker bilbruken i store byer | Petter Christiansen, Øystein Engebretsen, Jan U Hanssen | Samferdsel, 2015, 54(9):8-9 |
Slipp rattet frigjør tid | Paal Brevik Wangsness, Hanne Beate Sundfør, Petter Christiansen | Samferdsel, 2015, 54(2):14-15 |
Innfartsparkering plusser og minuser | Jan U Hanssen, Petter Christiansen | Samferdsel, 2015, 54(2):4-5 |
Noe av vinningen kan riktignok gå opp i spinningen, men: Flytting til sentrum ga miljøgevinst | Tom Erik Julsrud, Petter Christiansen, Nils Gaute Voll | Samferdsel, 2014, 53(8):6-7 |
Bysentrum svekkes i kampen om handelen | Arvid Strand, Tore Kvarud, Petter Christiansen | Samferdsel, 2014, 53(3):14-15 |
Ta kontroll og tenk helhet: Parkeringspolitikken kan bli smartere | Petter Christiansen, Jan U Hanssen, Kjersti Visnes Øksenholt | Samferdsel, 2014, 53(3):6-7 |
Bør belønningsordningen videreføres og utvides? | Petter Christiansen, Frode Longva, Oddgeir Osland | Samferdsel, 2014, 53(2):12-13 |
Avgift på innfartsparkering kan begrense bilbruken | Petter Christiansen, Jan U Hanssen, Nils Gaute Voll | Samferdsel, 2013, 52(2):10-11 |
Innfartsparkering: Hvorfor, hvor og hvor mye? | Jan U Hanssen, Petter Christiansen | Samferdsel, 2013, 52(1):8-9 |
Vegdirektoratet har innført P-avgift for ansatte: Feier for egen dør, men ikke med kraftig kost | Petter Christiansen | Samferdsel, 2012, 51(8):6-7 |
De fleste foretrekker å kjøre selv til jobben: Hva kollektivtransporten kan gjøre for å utkonkurrere bilen | Petter Christiansen, Tom Erik Julsrud | Samferdsel, 2012, 51(7):6-7 |
Med gode virkemidler kan arbeidsgivere lykkes: Stimulerer ansatte til å la bilen stå | Tom Erik Julsrud, Petter Christiansen | Samferdsel, 2012, 51(5):8-9 |
Stagnasjon i ekspressbussmarkedet: Tiden kan være moden for nytenking | Jørgen Aarhaug, Petter Christiansen, Nils Fearnley | Samferdsel, 2012, 51(2):10-11 |
Konsentrasjon av arbeidsplasser og service: Viktig for transportomfanget | Øystein Engebretsen, Petter Christiansen | Samferdsel, 2012, 51(1):8-9 |
Hva skjer med ekspressbussene? | Jørgen Aarhaug, Petter Christiansen, Nils Fearnley | Transportforum, 2012, (2):12-14 |
Mange drivkrefter bak urban sprawl | Petter Christiansen, Tanja Loftsgarden | Samferdsel, 2011, 50(4):14 |
Slik kan kommuner sikre bærekraftig handelsutvikling | Tanja Loftsgarden, Petter Christiansen | Samferdsel, 2011, 50(4):6-7 |
Arealplanlegging på tvers av målsetninger | Tanja Loftsgarden, Petter Christiansen | Kommunal teknikk, 2010, (9):22-24 |
"Kommunen kan forsterke effekten av Bybanen gjennom å føre en helhetlig og langsiktig politikk som reduserer bilbruken" | Petter Christiansen, Øystein Engebretsen, Arvid Strand | Samferdsel, 2010, 49(10):12-13 |
Miljø, tid og penger kan spares: et mulig marked for samkjøring | Petter Christiansen, Vibeke Nenseth | Samferdsel, 2010, 49(9):14-15 |
Mye å lære av luftforurensningen i Bergen sis vinter: Rask handling, men liten effekt | Arvid Strand, Harald Aas, Petter Christiansen, Vibeke Nenseth, Nils Fearnley | Samferdsel, 2010, 49(8):8-9 |
Vitenskapelige bøker/kapitler, etc.
Tittel | Forfattere | Publikasjon |
---|---|---|
Transport policy congruence and its effect on political trust in Norway | Petter Christiansen, Andreas Kokkvoll Tveit | I: Anthony Perl, Rosalie Singerman Ray and Louise Reardon (eds.):Handbook of Transportation and Public Policy, s. UK and USAEdward Elgar Publishing , 2025 |
Is there a transport economy vote?: the electoral effects of unequal access to public transport | Andreas Kokkvoll Tveit, Petter Christiansen | I: Anthony Perl, Rosalie Singerman Ray og Louise Reardon (eds.):Handbook of Transportation and Public Policy, s. UK and USAEdward Elgar Publishing , 2025 |
Governing Urban Transport Packages in Norway: Understanding Conditions for Public Participation | Anders Tønnesen, Julie Runde Krogstad, Petter Christiansen | I: Lisa Hansson, Claus Hedegaard Sørensen og Tom Rye (eds.):Public Participation in Transport in Times of Change, s. Emerald Group Publising Limited , 2023 |
Ambitious goals and tools to fulfil them - a study of opportunities and pitfalls in Norwegian metagovernance of urban mobility | Anders Tønnesen, Julie Runde Krogstad, Petter Christiansen | I: TUM 2018, Technische Universität MünchenTysklandTUM Conference , 2018 |
How can P&R facilities contribute to reduced emissions of greenhouse gases? | Jan U Hanssen, Aud Tennøy, Petter Christiansen, Kjersti Visnes Øksenholt | I: European Transport Conference, Barcelona, 5th – 7th October 2016BarcelonaAssociation for European Transport , 2016 |
Cross-Cases Analysis: European Interchanges | Petter Christiansen, Jardar Andersen, Gábor Albert, Ádám Pusztai, Álmos Virág, Ricardo Poppeliers | I: Andres Monzon-de-Caceres and Floridea Di Ciommo:CITY-HUBs: Sustainable and Efficient Urban Transport Interchanges, s. Boca Raton, FloridaCRC Press , 2016 |
The City-HUB model | Andrés Monzón, Floridea Di Ciommo, Sara Hernandez, Jardar Andersen, Petter Christiansen, Ricardo Poppeliers | I: Andres Monzon-de-Caceres and Floridea Di Ciommo:CITY-HUBs: Sustainable and Efficient Urban Transport Interchanges, s. Boca Raton, FloridaCRC Press , 2016 |
Co-modality and interfaces between short and long-distance transport – Lessons learned from the CLOSER case studies | Petter Christiansen, Bjørn Gjerde Johansen, Jardar Andersen, Olav Eidhammer | I: European Transport Conference 2012Association for European Transport , 2012 |
Deregulation of a long distance express coach market | Jørgen Aarhaug, Nils Fearnley, Petter Christiansen | I: ETC 2012 , 2012 |
Andre rapporter, bøker, papers etc.
Tittel | Forfattere | Publikasjon |
---|---|---|
Byvekstavtaler i et flernivåperspektiv: helhetlig styringsverktøy med demokratiske utfordringer; CICERO Report 2019:13 | Helene Amundsen, Petter Christiansen, Gro Sandkjær Hanssen, Hege Hofstad, Anders Tønnesen, Hege Westskog | Oslo: CICERO , 2019 |
Sambruk av parkeringsplasser | Petter Christiansen, Jan U Hanssen, Eva-Gurine Skartland, Nils Fearnley | I: Tiltak.no: Styring bilbruk, s. OsloTransportøkonomisk institutt , 2017 |
Frikjøp av arealer til parkering | Petter Christiansen, Jan U Hanssen, Eva-Gurine Skartland | I: Tiltak.no: Styring bilbruk, s. OsloTransportøkonomisk institutt , 2017 |
Parkeringsregulering | Jan U Hanssen, Marika Kolbenstvedt, Petter Christiansen, Nils Fearnley | I: Tilak.no: Styring bilbruk, s. OsloTransportøkonomisk institutt , 2017 |
Guidelines to achieve an integrated City-HUB Model - City-HUB Deliverable 5.1 | Petter Christiansen, Jardar Andersen, Floridea Di Ciommo, Sara Hernandez, Odile Heddebaut, Rocío de Oña, Jan Spousta, Andrés Monzón | : City-HUB , 2014 |
Hvordan reagerer bilister på høyere parkeringsavgifter? Resultater fra en litteraturstudie samt virkninger av parkeringsavgift i Vegdirektoratet | Nils Fearnley, Petter Christiansen | I: Den store ParkeringskonferansenVegdirektoratet , 2013 |
Lessons from descriptive case studies - lessons for City-HUB model | Petter Christiansen, Jardar Andersen | : City-HUB , 2013 |
Deregulation of a long distance express coach market | Jørgen Aarhaug, Nils Fearnley, Petter Christiansen | I: European Transport Conference (AET/PTRC),Glasgow, Scotland , 2012 |
General analysis framework including templates for the case studies and final identification of the case studies | Jardar Andersen, Petter Christiansen, Olav Eidhammer | : CLOSER , 2012 |