Forfattere: | Arvid Strand, Øystein Engebretsen, Chi Kwan Kwong, Linda Isberg, Petter Christiansen |
Rapportnr: | 1267/2013 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1439-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten |
Rapporten dokumenterer arbeidet med å belyse transportkonsekvensene av tre scenarioer - med varianter; i alt åtte alternativer - utviklet av Plansekretariatet for Oslo og Akershus. Våre tre måter å gjennomføre analysen, en enkel indikatoroppstilling, en egenutviklet modell tilpasset oppgaven, samt tradisjonelt transportmodellarbeid, viser i svært stor grad overensstemmende resultater. Alle tre viser at det er tilvekstdisposisjonene i scenario 2 som gir de minste transportmessige konsekvensene. Endringer i andel og antall bilreiser er her minst, og det samme er transportarbeidet og det medfølgende utslippet av CO2. Hver av framgangsmåtene gir sine begrensede resultater, og kan benyttes på ulike stadier i en planleggingsprosess. I det videre arbeidet i Plansamarbeidet vil vi tro det bør være hensiktsmessig å benytte de innsikter som er vunnet gjennom våre analyser, til å nyansere de omdisponeringer i befolknings- og arbeidsplassveksten som de foreliggende tre scenarioene representerer.