Forfattere: | Jan U Hanssen, Petter Christiansen |
Rapportnr: | 1489/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1714-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Rapporten beskriver parkeringstiltak som kommunene kan benytte for å påvirke transport og arealbruk. Parkeringsnormene kan ses som et styringsverktøy knyttet til kommunenes miljø- og arealutvikling, men dette kan også kreve samarbeid mellom nabo¬¬kommuner. Maksimumsnormer for næringsbygg vil påvirke bilbruken og utbyggeres lokaliseringspreferanser. Parkeringens kostnader bør synliggjøres ved at parkering avgiftsbelegges. Offentlige arbeidsgivere bør derfor ikke lenger tilby sine ansatte gratis parkering. I kommuner som forventer stor vekst bør det vurderes om større, felles parkeringsanlegg kan gi rom for sambruk og dekning av parkeringsbehovet med færre plasser samlet sett enn om parkeringen spres på en rekke separate bygninger.