Forfattere: | Jan U Hanssen, Aud Tennøy, Petter Christiansen, Kjersti Visnes Øksenholt |
Rapportnr: | 1366/2014 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1108-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Etablering av innfartsparkering (veiledning) Parkeringsveiledning for kommunene Summary |
I denne rapporten spør vi hvilke typer innfartsparkeringer som i størst grad kan bidra til å redusere biltrafikkmengder og klimagassutslipp, og hvordan plan- og beslutningsprosesser kan gjennomføres slik at de reelle effektene belyses. Vi fant at innfartsparkeringer i byregioner med vesentlig potensiale for byspredning, regionforstørring og indusert trafikk ikke vil gi redusert biltrafikk eller klimagassutslipp. I byregioner uten slikt potensiale, er det innfartsparkeringer som ligger langt fra destinasjonen, som ikke stimulerer til unødig kjøring, og som ikke gir trafikkskapende fortrengning av utbygging og aktiviteter som i størst grad gir trafikkreduksjon. På dette grunnlaget har vi utarbeidet en veiledning om hvilke kartlegginger og analyser som bør gjennomføres i plan- og beslutningsprosesser knyttet til endringer i innfartsparkeringstilbudet, hvilke alternativer til innfartsparkeringer som bør vurderes og hvordan resultater fra analysene bør inkluderes i beslutningsgrunnlaget.