Forfattere: | Nils Fearnley, Jørgen Aarhaug, Jon Martin Denstadli, Øystein Engebretsen, Liva Vågane |
Rapportnr: | 1244/2012 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1401-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Rapporten er delt inn i tre deler. Den første drøfter etterspørselsdrivere med fokus på ulike jernbanemarkeder, men særlig på pendling i Oslo-regionen. Den andre delen drøfter disse funnene opp mot behov for utbygginger. Denne delen tar særlig for seg korridorene mellom Oslo og Trondheim/Bergen. Del tre drøfter samfunnsøkonomien i dette både på svært overordnet nivå og i form av en tilrettelagt optimeringsmodell for jernbanen. Jernbanens viktigste rolle og største potensial er knyttet til reiser i pendlingsavstand til de store byene. Satsing på infrastruktur i disse områdene, og særlig på lokaltogstrekningene, vil gi best avkasting. Kortere reisetider med tog vil bidra til å øke pendlingsomlandet til disse byene.