Det viser en ny rapport fra TØI som er skrevet som del av et faktagrunnlag for arbeidet med Regional areal- og transportplan for Buskerud. Rapporten beskriver temaene, transport, næringsutvikling og pendling.
Den nasjonale reisevaneundersøkelsen fra 2013/2014 viser at innbyggerne i Buskerud har et reisemønster som er nokså typisk for Norge. Mellom 65 og 80 prosent av reisene skjer som bilfører eller bilpassasjer. Bilandelen er særlig høy i forstadskommunene rundt Oslo og Drammen. Bykommunen Drammen skiller seg noe ut med en noe lavere andel på 64 prosent.
Gangandelen varierer mellom 11 prosent i Øvre Eiker og 23 prosent i landkommunene i de øvre delene av fylket. Sykkelandelen er gjennomgående lav, som i de fleste andre områdene av Norge, og ligger på 4 prosent eller lavere. Kongsberg skiller seg ut med en sykkelandel på 8 prosent som er på samme nivå som andre typiske sykkelbyer som Trondheim og Tønsberg.
Kollektivandelen er på rundt 3 prosent i de fleste områdene av fylket. Kollektivandelen er noe høyere (4-6 prosent) for Nedre Eiker, Lier og Røyken som har en betydelig andel arbeidspendling til Oslo. Drammen skiller seg ut med en kollektivandel på 9 prosent.
De befolkningsrike kommunene i nedre deler av fylket er tett integrert i Osloregionen, som gir denne delen av fylket et ekstra bein å stå på. En utfordring i årene som kommer, kan bli å bremse veksten i biltrafikken og bedre kollektivtilbudet i den nedre delen av fylket. En annen utfordring kan bli å utvikle mer urbane bolig- og tettstedskvaliteter for å redusere bilavhengigheten generelt, og utvikle et boligtilbud tilpasset kommende eldrebølge og nye generasjoner av innbyggere.