Transportsystemet skal imidlertid ikke bare bli mer effektivt, det må også bli mer miljøvennlig for å legge grunnlaget for bærekraftig regional utvikling.
En moderne økonomi som den norske er i økende grad en urban økonomi der arbeidsplasser og tjenester, kunnskap og kreativitet hoper seg opp i storbyer og urbane sentra. Både befolkningsvekst og økonomisk vekst er gjerne størst i store byregioner med sammenhengende bo- og arbeidsmarkeder, og storbyregionene utgjør integrerte systemer med mange sammenvevde økonomiske sektorer og komplekse typer infrastruktur. En del storbyregioner preges imidlertid av agglomerasjonsulemper som trafikkopphopning og køer, økt ventetid og forurensning. Innovasjon i urbane transportsystemer er derfor særlig viktig for å utvikle konkurransedyktige og bærekraftig byer og byregioner.
Norge har også mange små og mellomstore byregioner, ofte med spesialiserte næringsmiljøer, som er viktige for nasjonal verdiskaping og for sysselsetting i distriktene. Dette gjelder blant annet opplevelsesnæringer og reiseliv der innovasjon med fokus på tilgjengelighet, reisetider og miljøvennlige transportformer, blir stadig viktigere.
Som en integrert del i den strategiske instituttsatsingen (SIS) arbeides det også med å utvikle databaser og modellverktøy for analyser av innovasjon, infrastruktur og regional utvikling. Hovedformålet med SIS er å utvikle ny teoretisk og empirisk kunnskap om hvordan innovative transportløsninger kan bidra til bærekraftig vekst i byer og regioner. SIS-arbeidet utføres i tre arbeidspakker:
- Innovasjon, transport og bærekraftig vekst
- Regional utvikling, tilgjengelighet og mobilitet
- Databaser og modellverktøy for analyser av innovasjon, infrastruktur og regional utvikling.
Arbeidsdokumentet for den strategiske instituttsatsingen finner du her.