I denne workshopen presenterte vi noen av de viktigste resultatene fra PATHWAYS-prosjektet, som har studert hvordan få nordmenn til å reise mer bærekraftig på fritids- og feriereiser i fremtiden.
Nordmenn reiser mye, og våre ferie- og fritidsreiser bidrar vesentlig til vårt klimaavtrykk. Det å nå klimamålene er utfordrende i en tid hvor fritidsreiseaktiviteten stadig øker. PATHWAYS skal bidra til mer kunnskap om mulige realistiske tiltak og virkemidler for å redusere klimaavtrykk fra lokale og regionale fritidsreiser (oftest bilbaserte) og langdistansereiser (hovedsakelig flyreiser).
I seminaret samlet vi relevante aktører som arbeider med reiseliv, transport og mobilitet til en workshop, og som kunne ha særlig kunnskap, ideer eller synsvinkler som kan være viktig i det videre arbeidet.
Kan vi komme et steg videre for å finne noen svar på hva som må til, hva må endres og hvem kan/skal ta ansvaret for at nordmenns ferie- og fritidsreiser og norsk reiseliv skal bidra til å oppnå klimamålsetningene vi har forpliktet oss til?
Noen av de viktigste resultatene fra forskingen i PATHWAYS ble presentert, bl.a fritidsreisendes bruk og erfaringer med Grønn kort-ordningen i regi av DNT og samarbeidspartnere, og resultater fra flere andre undersøkelser. Vi gjennomførte en interaktiv workshop hvor vi kom fram til mulige løsninger sammen.
Program
- Hva er PATHWAYS? Feriereiser i et endringsperspektiv - Hvilke utviklingsbaner ser vi for oss? v/ Eivind Farstad, TØI
Innsikt og resultater fra forskningen i PATHWAYS
- Spørreundersøkelser om nordmenns feriereiser under pandemien – Har vi endret holdninger og ferievaner i “den nye normalen”? v/ Eivind Farstad, TØI
- Spørreundersøkelser om flyreisendes atferd og holdninger til feriereiser - Hvordan er aksepten for ulike tiltak og reisealternativer for mer bærekraftige reiser? v/ Knut Veisten, TØI
- Intervjuer og spørreundersøkelse fra pilotprosjektet Grønt kort i regi av DNT for mer miljøvennlige fritidsreiser i naturområder. Kan flere velge kollektivtransport på turen? v/ Jan Vidar Haukeland, TØI
- Verdibasert kommunikasjon (Value Based Messaging) - How can VBM communication be used to achieve attitudinal and behavioural changes? v/ James Higham, Griffith University, Australia
- Interviews of Norwegian households about holiday habits and thoughts about the future – Is there hope that we will travel more environmentally friendly in the future? v/ Debbie Hopkins, Oxford University - via video & Iratxe Landa Mata, TØI