Menneskelig atferd er sentralt innenfor forskningen om transport og trafikksikkerhet. I forskningsområdet «Atferd og transport» er søkelyset først og fremst på atferd på individnivå – hva påvirker den enkeltes handlingsvalg i trafikken og i valget av transportmidler og reiseruter. Forskningsområdet rommer både atferd med relevans for sikkerhet der feilhandlinger, distraksjon og samhandling mellom trafikantgrupper er sentralt, og atferd knyttet til valg av transportmidler, delemobilitet og reiseruter.
Forskningsområdet retter i særlig grad oppmerksomhet mot atferd og samhandling som involverer myke trafikanter som fotgjengere og syklister. Det er et politisk mål at trafikkveksten i byområder skal skje gjennom slike transportmidler. Sentrale forskningsspørsmål er dermed både hvordan trafikanter kan påvirkes til å velge miljøvennlige transportmidler og transportformer og hvilke sikkerhetsmessige konsekvenser dette har. Det er godt kjent at fotgjengere og syklister tradisjonelt har høyere risiko enn personer i bil. Det er derfor en utfordring å oppnå mer sykling og gåing uten at ulykkestallene øker.