Du er her

Siste nytt

  • Rumlelinjer vekker trøtte bilførere

    Såkalte ”rumlelinjer” som midtlinje eller kantlinje reduserer konsekvensene av sovning bak rattet. Dette viser en ny rapport fra TØI.

  • Vogntog utløsende part i kun en tredjedel av dødsulykkene

    Vogntog er utløsende part i kun en tredjedel av dødsulykkene de er innblandet i på norske veger. For møteulykker er tallet bare 20 prosent. Ulykkene oppstår som oftest ved at motparten kommer over i feil kjørefelt.

  • Promillekjøring har høyest oppdagelsesrisiko

    Promillekjøring er fortsatt den trafikkforseelsen som har høyest oppdagelsesrisiko selv om risikoen for å bli tatt gikk noe ned fra 1981-82 til 2005-06.
     

  • Sykkelboks anbefalt løsning

    Såkalt ”sykkelboks” kan med fordel benyttes i større omfang i Norge. En gjennomgang av utenlandske studier viser at dette både øker sikkerheten, trygghetsfølelsen og framkommeligheten for syklister i vegkryss i tettbygde strøk.

  • Mange gangfelt i Oslo bør oppgraderes eller fjernes

    Kvalitetssikring av 85 gangfelt på riksveger i 50-soner i Oslo viser at det bare er 10 gangfelt som kan bevares uten endringer. 23 gangfelt bør fjernes, 16 gangfelt bør bare bevares hvis de blir oppgradert vesentlig, og ett gangfelt bør flyttes. I de resterende gangfelt bør det foretas små endringer.

  • Unge på lett motorsykkel topper risikostatistikken

    Ungdom i aldersgruppen 16-17 år som kjører lett motorsykkel topper risikostatistikken. Disse har 13 ganger høyere risiko for å bli skadet eller drept i trafikken sammenliknet med gjennomsnittet av mc-førere, og hele 75 ganger høyere risiko pr kilometer enn en gjennomsnittlig bilist.
     

Viser fra 73 til 78 av totalt 87 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger