Markedsmekanismer benyttes i økende grad i alle deler av persontransportmarkedet. Samtidig pågår det store strukturendringer, i form av politiske reformer, bymiljøavtaler, og økt delegering av ansvar til det regionale nivå. Også ny teknologi påvirker utviklingen.
Forskningsområdet Marked og styring utvikler kunnskap som skal bidra til å møte disse endringene. Det inkluderer kunnskapskartlegginger, optimal utforming av reformene/reguleringene – samt studier av effekter av endringer.
Ulike målsettinger i persontransporten må møtes med egnede virkemidler. Kunnskap om trafikanter og hvordan de reagerer på ulike kjennetegn ved reisealternativer, som pris og reisetid, er en sentral forutsetning for å utforme gode virkemidler. Tilsvarende gjelder for kunnskap om hvordan bransjeaktører tilpasser betingelser og konkurranseregimer.
Innen forskningsområdet har vi en strategisk instituttsatsing: Konkurranse i persontransportmarkedene – styring, regulering og effektivitet.