Du er her

  • > Forsiden
  • > Byutvikling og bytransport

Siste nytt

  • Fylkeskommuner bør styrke kompetansen

    Mangel på kompetanse svekker fylkeskommunenes samordningsfunksjon og muligheter for omprioriteringer i samferdselspolitikken. Dette får økt betydning når fylkeskommunen får ansvar for de øvrige riksveiene og dermed en utvidet rolle på samferdselsområdet.

  • Tromsø 2018: Høye miljøambisjoner, men svak oppfølging

    OL-søknaden Tromsø 2018 fortjener honnør for høye miljøambisjoner. Men søknaden er svak når det gjelder å konkretisere hvordan miljømålene skal oppnås.
  • Nytt konsept kan forbedre kollektivtrafikken i Mjøsregionen

    Kollektivtrafikken i Mjøsregionen kan forbedres vesentlig dersom man legger opp til ”taktet linjenett”, det vil si at alle busslinjene møtes i sentrale knutepunkt til faste tider. Det gjør at ventetiden blir minimal selv om passasjerene må bytte buss, og bussnettet blir mer oversiktlig og enklere å bruke og drifte.
  • Miljø-, areal- og transportplanlegging i Hamarregionen

    Transportøkonomisk institutt har vært engasjert i forbindelse med revisjon av Fylkesplan for samordnet miljø-, areal- og transportplanlegging (SMAT) som omfatter 13 by og tettsteder i Hamarregionen.
  • Grønn kampanje ga mindre biltrafikk

    Kampanjen ”Jeg kjører grønt” i Kristiansandsregionen har ført til at flere har begynt å sykle, bruke buss eller gå til jobben i stedet for å kjøre bil. Nær 60 prosent av deltakerne som i hovedsak brukte bil til jobb før kampanjen, svarer at de fra nå ofte eller alltid vil bruke sykkel i sommerhalvåret.
  • Superbuss-konsepter bør vurderes

    Høystandard bussløsninger, eller superbusskonsepter, bør ha en sentral plass i utredninger om alternative konsept i større norske byområder som ønsker en markant satsing på kollektivtransport.
Viser fra 109 til 114 av totalt 118 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger