Det viser en evalueringsrapport fra TØI.
I 2011 ble det tillatt å sykle mot kjøreretningen og laget sykkelfelt i begge retninger i Kirkegata og Skippergata. Dette er første gang man i Oslo har tillatt sykling mot enveiskjøringen med egne sykkelfelt. I tillegg ble det anlagt sykkelbokser og satt opp egne sykkellys i lyskryssene.
Evalueringen viser at antall syklister har økt med henholdsvis 30 og 40 prosent i de to gatene og syklistene sier de føler seg langt tryggere i dag enn for ett år siden. Et klart flertall av syklistene mener forholdene i gatene nå er bra eller svært bra.
TØI har gjennomført intervjuer med syklister, forgjengere og bilister både før og etter at tiltaket med toveis sykling ble iverksatt.
Alle trafikantgruppene mener røde sykkelfelt gir bedre oversikt og færre konflikter. Syklistene er svært fornøyde med tiltaket og opplever også at det er tryggere å ferdes i trafikken. Fotgjengere mener også tiltaket er fornuftig, mens bilistene er mer skeptiske fordi parkeringsplassene forsvinner på grunn av sykkelfeltene.
Det er registrert svært få konflikter, så tiltaket ser ikke ut til å ha negative virkninger på trafikksikkerheten.
Rapport:
Sykling mot enveiskjøring. Effekter av å tillate toveis sykling i enveisregulerte gater i Oslo. TØI rapport 1237/2012 Forfattere: Torkel Bjørnskau, Aslak Fyhri, Michael W. J. Sørensen
Du er her
- > Atferd og transport
- > Vellykket ordning med sykling mot enveiskjøring
Vellykket ordning med sykling mot enveiskjøring
Sykkelfeltene som er anlagt i Kirkegata og Skippergata i Oslo, hvor det nå er tillatt å sykle mot enveiskjøring, fungerer svært godt. Antall syklister i gatene har økt og de føler seg tryggere i trafikken.
-
Mikromobilitet:
Elektriske sparkesykler erstatter gange og kollektivtransport
Over halvparten av turene med elsparkesykkel erstatter gange og en fjerdedel erstatter kollektivreiser.
-
Selvkjørende biler kan skape kaos i byene
Illustrasjon: Audun Gjerdi
Dersom ikke selvkjørende biler reguleres kan det skape kaos i byene.
-
30 prosent økt sykling i tilrettelagte gater
Sykkelbruken økte med over 30 prosent. i gater hvor det ble lagt til rette for sykling.
-
Stor interesse for seminar om selvkjørende kjøretøy
TØI arrangerte 26. juni frokostseminar om selvkjørende kjøretøy med god oppslutning. Nedenfor finner du lenke til foredragene.
-
VM-app appellerte til hverdagsmosjonister
Forskere ved TØI har evaluert folkehelsekampanjen «Sykle til VM».
-
TØIs sykkelkonferanse
Vi arrangerte heldags sykkelkonferanse 11. april. 130 personer deltok.
-
Førerprøven fungerer godt
Forskere har evaluert gjennomføringen av den praktiske førerprøven for personbil.
-
TØI-seminar 31. januar 2019
Hvordan skape trygge og levende byrom?
Vi arrangerte seminar der vi presenterte resultater fra forskningsprosjektet "Trygghetsskapende tiltak for levende byrom".
-
Elever som tar valgfag trafikk har positive holdninger til trafikksikkerhet
Og faglærerne mener elevene virker engasjerte og fornøyde.
-
Ikke høyere risiko med elsykler
Forskere har gjennomført en undersøkelse blant over 6000 personer.