Det har aldri vært færre trafikkskader enn nå. Men statistikken viser bare en del av sannheten. Tall fra legevakt og sykehus viser at flere tusen fotgjengere og syklister skades hvert år bare i Oslo. Kun en ørliten del av dette kommer med i statistikken.
Ny metoder med bruk av video og konfliktanalyser vil gi bedre forståelse av mekanismene bak ulykkene som skjer. Skadedata fra sykehus og legevakt gir oss bedre forståelse av omfang og konsekvenser – og et bedre grunnlag for å beregne kostnadene ved alle skadene som skjer.
På seminaret presenterer vi nye metoder, nye data og nye innsikter i trafikksikkerhetsforskningen.
Tid: mandag 14. mai 2018, kl 09:00-14:30
Sted: Toppsenteret, Forskningsparken, Gaustadalleen 21, Oslo.
Seminaret er gratis, men krever påmelding.
MELD DEG PÅ HER |
Foreløpig program
0900-0905 | Velkommen v/ Torkel Bjørnskau, TØI |
0905-0945 | Konfliktstudier som verktøy i ts-arbeidet – resultater fra EU-prosjektet INDEV v/Aliaksei Laureshyn, Universitetet i Lund, Sverige |
0945-1030 | Analysis of Vulnerable Road User Safety Using Video - Case Studies in Montreal, Canada v/Nicolas Saunier, Polytechnique Montreal, Canada |
1030-1045 | Pause |
1045-1115 | Conflict studies in Oslo – Are there fewer conflicts in Oslo than in other European cities? v/Tim De Ceunynck, VIAS institute, Belgia |
1115-1215 | Lunsj |
1215-1245 | Hvor mange og hvordan skades fotgjengere i Oslo-trafikken? v/Hanne Beate Sundfør, TØI |
1245-1315 | Hva med syklister i Oslo? Hvordan er ulykkesbildet og hva skjer når stadig flere sykler? v/ Torkel Bjørnskau, TØI |
1315-1330 | Pause |
1330-1400 | Hva skjer når syklister krasjer? Skadekonsekvenser sett fra operasjonsbordet v/Jon Ramm-Pettersen og Ingar Næss, Oslo Universitetssykehus |
1400-1430 | Hva koster skadene oss? Oppdaterte kostnadstall basert på Oslo-data, v/Rune Elvik, TØI |
Forskningen vi presenterer er et resultat fra et stort EU/NFR-prosjekt: «In-depth understanding of accident causation for vulnerable road users», og skadetall fra Oslo Legevakt/Universitetssykehus som er analysert i BEST-programmet til Statens vegvesen.