Et oppslag i Aftenposten 17. august setter fokus på trafikkulykker og risiko i trafikken. Forskningsleder Torkel Bjørnskau ved TØI sier sjansen for å omkomme i trafikken er 12 ganger høyere per kjørte kilometer hvis du setter deg på en motorsykkel, enn hvis du setter deg i en bil. Selv om dette høres mye ut, presiserer han at det er viktig å huske at risikoen har gått betydelig ned de senere årene. Midt på 1980-tallet var risikoen omkring 30 ganger høyere.
I tabellen nedenfor kan du se bakgrunnstallene for oppslaget.
Drepte per mill kjøretøykilometer |
|
|
|
|
|
|
1985 |
1992 |
1998 |
2001 |
2005 |
Bilførere |
0,006 |
0,005 |
0,005 |
0,004 |
0,003 |
Bilpassasjerer |
0,005 |
0,003 |
0,003 |
0,003 |
0,002 |
Fotgjengere |
0,032 |
0,044 |
0,028 |
0,032 |
0,017 |
Syklister (f+p) |
0,034 |
0,028 |
0,027 |
0,018 |
0,011 |
Moped (f+p) |
0,043 |
0,025 |
0,024 |
0,015 |
0,011 |
Lett mc (f+p) |
0,076 |
0,026 |
0,032 |
0,056 |
0,034 |
Tung mc (f+p) |
0,185 |
0,081 |
0,060 |
0,046 |
0,037 |
(f+p) i tabellen og i diagrammet betyr fører + passasjer. Kilde: TØI/SSB
Diagram: Risikoen for å bli drepte i trafikken for ulike trafikantgrupper. 1985 – 2005. TØI 2008.
- Årsaken til at dødsrisikoen for MC på 80-tallet var 30 ganger høyere enn for bil, var sannsynligvis at det den gang var flere ungdommer som kjørte motorsykkel. Disse har generelt høyere risiko i trafikken, sier Bjørnskau. Han tror at blant annet dyrere forsikringer for motorsykkel har bidratt til at gjennomsnittsalderen for de som kjører motorsykkel nå er mye høyere enn tidligere. Det innebærer at motorsyklister i dag trolig er mer erfarne og mindre risikovillige enn tidligere.
En ny rapport fra TØI om risikoen i trafikken vil bli klar i løpet av høsten.