Regneeksempelet ble lagt fram av forsker Øystein Engebretsen på seminaret ”Byutvikling og transport – utfordringer i Østlandsområdet” som ble arrangert av Transportøkonomisk institutt 24. mai.
Regneeksempelet viser at ulik arealplanlegging og utbyggingsmønster vil gi svært ulikt resultat med hensyn til hvor mye trafikkarbeid som genereres. Utfordringene i Oslo- og Østlandsområdet er store, men handlingsrommet er også betydelig.
På seminaret ble det lagt fram resultater fra en rekke forskningsprosjekter som belyser utfordringene. Reisevaner i byregionene rundt Oslofjorden, regional integrasjon med vekt på langpendling samt arealplanlegging og reisevaner, var sentrale temaer. Når det gjelder langpendling ble særlig intercitytogenes rolle trukket fram.
Miljøvennlige arbeidsreiser i byer og tettsteder ble illustrert med Kongsberg som eksempel.
Nedenfor kan du laste ned foredragene som ble holdt på seminaret:
Reisevaner i byregionene rundt Oslofjorden, Er det forskjeller? v/forsker Liva Vågane, TØI
Regional interaksjon på Østlandet. Langpendling og Intercitytogenes rollev/ forsker Inge Brechan, TØI
Arealplanlegging og reisevaner v/forsker Øystein Engebretsen, TØI
Utvikling mot mer miljøvennlige arbeidsreiser i byer og tettsteder. Erfaringer fra Kongsberg.v/forsker Tom Erik Julsrud, TØI