Det viser rapporten Transportytelser i Norge 1946-2009 fra TØI som oppsummerer utviklingen innen transportsektoren.
Transportarbeidet for de kollektive transportmidlene sank med 0,6 prosent i 2009, mens vekstraten for persontransportarbeidet med personbil er beregnet til 1,0 prosent.
Vegsektoren (buss, bil og MC) har nå en markedsandel på 88 prosent av transportarbeidet, flyet utfører 6 prosent og bane (jernbane og sporveg) om lag 5 prosent. Den siste prosenten utføres av båt og ferge.
Målt i transportarbeid ble nedgangen i godsarbeidet på 5 prosent i 2009. Det var en økning i transportarbeidet på bane på 4,5 prosent, men en nedgang på vei på 8,3 prosent.
Foreløpige tall fra nasjonalregnskapet viser at bruttonasjonalproduktet (BNP) sank med 1,6 prosent og privat konsum i husholdningene var uendret i 2009. Det var første gang på 20 år med nedgang i BNP.
Konsumet til transport sank med hele 6,8 prosent. De var omtrent like stor nedgang som året før.
Den årlige befolkningsveksten var i 2009 på 1,2 prosent. For den yrkesaktive befolkningen (18-66 år) var vekstraten i 2009 1,5 prosent.
Ifølge Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks var den generelle prisveksten i 2009 2,1 prosent, mens prisveksten for transportsektoren under ett var 1,5 prosent.
Prisveksten var sterkest for kollektivtransport på vei, med 6,1 prosent, mens det var en nedgang i prisen på drivstoff og smøremidler.
Rapport:
Transportytelser i Norge 1946-2009. TØI-rapport 1090/2010. Forfatter(e): Liva Vågane og Arne Rideng