Det viser en ny rapport TØI har gjort på oppdrag fra Avinor.
I alt gjennomføres det i underkant av tre millioner pendlerreiser med fly i året (innland og utland samlet). Nordmenn står for knapt to tredeler av trafikken. Oljenæringen er driveren i dette markedet, og står for halvparten av veksten i pendlertrafikken med fly de siste 10 årene. Det er derfor stor innpendling til kommuner med høy oljeaktivitet. Når det gjelder utgående pendling er det bosatte i mindre sentrale kommuner som relativt sett pendler mest med fly.
Pendlertrafikken fordeler seg over hele landet, men de største strømmene går til/fra Østlandet. Østlandet start- eller endested for 41 prosent av trafikken. Tre av fire reiser til Østlandet skal til Oslo. Møre og Romsdal peker seg ut som fylket med størst vekst i pendlertrafikken.
I 2011 ble det foretatt 1,1 millioner reiser «til/fra arbeidssted» mellom Norge og utlandet. Veksten mellom 2003 og 2011 var på 8,4 prosent per år. Inngående pendling (utlendinger som reiser til et arbeidssted i Norge) har vokst vesentlig mer enn utgående pendling (nordmenn som reiser til arbeidssted i utlandet) de siste 10 årene (10,3 prosent versus 5,4 prosent).
Nærhet til venner og familie, samt at man har vokst opp i området, er det som oftest nevnes som årsak for at man pendler og ikke flytter nærmere arbeidsstedet. Økonomisk forhold er en viktig drivkraften for at man tar belastningen med å pendle heller enn å ta jobb lokalt. Knapt 60 prosent nevner bedre betalt jobb som årsak til at man har valgt å arbeide på et annet sted enn der man bor.