Dette kommer frem i en ny rapport om reisevaner til innbyggere i Fredrikstad og Sarpsborg. Rapporten beskriver de bosatte i Sarpsborg og Fredrikstad og deres tilgang til transportmidler, omfang av reiser og transportmiddelbruk i perioden 2013-2014.
Den høye bilandelen henger trolig sammen med at kollektivandelen på daglige reiser er lavere i Sarpsborg og Fredrikstad enn i resten av landet. Kollektivtilbudet for de to kommunene sett under ett er dårligere enn i andre mellomstore byområder i Norge. Kollektivtilbudet er noe bedre i Fredrikstad enn i Sarpsborg hva gjelder antall avganger på dagtid. Mens 26 prosent på landsbasis svarer at de har svært god tilgang til kollektivtransport i mellomstore byområder, er den tilsvarende andelen for Sarpsborg og Fredrikstad 20 prosent.
I Sarpsborg har andelen reiser som bilfører økt i perioden fra 2009 til 2013/14. Bilførerandelen har holdt seg mer eller mindre stabil i Fredrikstad i samme periode.
På tross av mange bilreiser og høy andel med bil i egen husholdning, er det i begge kommunene en økning i andelen som oppgir at de ikke har bil i husholdningen i perioden 2009/10 til 2013/14.
De fleste av reisene i de to kommunene foretas i forbindelse med arbeid (22 prosent), handle/service (29 prosent) og med fritid (18 prosent). Det er små forskjeller mellom Sarpsborg og Fredrikstad hva gjelder reisenes formål. I begge kommunene har det imidlertid vært en økning i andelen reiser som gjøres i forbindelse med arbeid og en nedgang i besøksreiser i perioden 2009/10 til 2013/14.
Les mer om reisevanene til folk i de to kommunene i TØI rapport 1414/2015. Reisevaner i Sarpsborg og Fredrikstad 2013/14. Forfatter: Susanne Nordbakke