Du er her

  • > Forsiden
  • > Næringsøkonomi og godstransport

Siste nytt

  • Godstransport i by kan effektiviseres og miljørettes

    Godstransport i by har store potensialer for effektivisering og endring i en mer miljøvennlig retning. Viktige tiltak kan være å fastsette ”tidsvinduer” for levering og henting av gods, bedre tilpasset vekt og lengdebegrensninger for kjøretøyene, adgangslisenser, etablering av laste- og lossesoner, samdistribusjon, bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi og implementering av ny kjøretøyteknologi.
  • Høyere totalvekt vil effektivisere transport av tømmer

    En økning av tillatt totalvekt for vogntog fra 50 til 60 tonn vil føre til en reduksjon av transportkostnadene for tømmer på mellom åtte og ni prosent.
  • TØI med åtte grunnlagsrapporter for NTP-arbeidet

    TØI har laget i alt åtte rapporter som grunnlag for Transportetatenes arbeid med Nasjonal transportplan 2010-2019 som ble presentert torsdag 17. januar. Prognoser for godstransport  og muligheter  for å redusere CO2-utslippene fra transportsektoren er sentrale tema.

  • Prognoser for godstransport: Sterkest vekst på jernbanen

    Prognoser for godstransportarbeidet i Norge i perioden 2006 til 2040 viser en årlig vekst på 1,45 prosent. Jernbanen forventes å ha den høyeste veksten med 2,01 prosent, dernest lastebiler med 1,48 prosent, mens modellene viser svakest utvikling for sjøtransport med en vekst på 1,33 prosent pr år.
  • Dyr distribusjon av drikkevarer i Nord-Norge

    Logistikkostnadene ved distribusjon av drikkevarer til butikker er hele 40 prosent høyere i Nord-Norge sammenliknet med Østlandet. Det viser en studie utført ved Transportøkonomisk institutt.
Viser fra 61 til 65 av totalt 65 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre Enger