Dette viser en gjennomgang Transportøkonomisk institutt har gjort av rapporter fra Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper.
Av 115 dødsulykker på norske veger mellom 2005 og 2008 hvor vogntog var involvert, var vogntogene utløsende faktor i kun 39 tilfeller, det vil si 33 prosent.
Møteulykker er den vanligste ulykkestypen der vogntog er innblandet. Av de 115 dødsulykkene var 80 møteulykker. Vogntog var den utløsende part i kun 16 av disse, det vil si 20 prosent. I to tilfeller var årsaksforholdet uklart.
Undersøkelsen viser at den hyppigste årsaken til ulykker med vogntog er at personbilen kommer over i feil kjørebane. I de fleste tilfeller er vogntoget altså ikke den utløsende part, men konsekvensene blir fatale på grunn av vogntogenes størrelse og vekt. Vogntog er sjeldnere innblandet i ulykker enn andre kjøretøy når det tas hensyn til kjørelengde.
Selvmord i trafikken regnes ikke som trafikkulykke. Blant 77 møteulykker med vogntog hvor motpart var utløsende part, vurderte Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper at 15 tilfeller var selvvalgt handling, eller høyst sannsynlig selvvalgt handling. Disse tilfellene inngår derfor ikke i analysen. I tillegg var det kanskje selvvalgt handling i 11 tilfeller. Disse ulykkene er inkludert i analysematerialet.
Du er her
- > Sikkerhet og resiliens
- > Vogntog utløsende part i kun en tredjedel av dødsulykkene
Vogntog utløsende part i kun en tredjedel av dødsulykkene
Vogntog er utløsende part i kun en tredjedel av dødsulykkene de er innblandet i på norske veger. For møteulykker er tallet bare 20 prosent. Ulykkene oppstår som oftest ved at motparten kommer over i feil kjørefelt.
Siste nytt fra forskningsområdet
- 49 prosent av dødsulykkene på veiene er jobbrelaterte
- Påbud om sykkelhjelm kan forhindre dødsfall
- Fortsatt stor variasjon blant fylkenes trafikksikkerhetsarbeid
- Resultater fra fersk spørreundersøkelse om trafikksikkerhetsarbeid i 13 fylkeskommuner, fem år etter regionreformen
- Utformingen av veier har en effekt på trafikksikkerheten