Dette betyr at bare 0,035 prosent av de kontrollerte førerne hadde ulovlig promille. Når man tar hensyn til feilmarginer konkluderer undersøkelsen at andelen tungbilførere med ulovlig promille på veiene i Norge er mellom 0,005 prosent og 0,25 prosent.
Det ble ikke påvist ulovlig promille hos noen av de 247 tungbilførere som var innblandet i dødsulykker i årene 2005-2008.
Data fra andre kilder tyder også på lite promillekjøring blant førere av tunge kjøretøy, men medieomtale viser at det forekommer.
Søk i norske avisartikler i perioden 2002-2008 viste 25 tilfeller av promillekjøring med buss og en artikkel om en ulykke der en tungbilfører var påvirket av alkohol.
Nyttekostnadsanalyser som TØI har utført i forbindelse med forskningsprosjektet, tyder på at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke alkolås for å redusere promillekjøring blant tungbilførere ytterligere, mens noe mer ressurser kan brukes på politikontroll.
Rapport:
Promillekjøring med tunge kjøretøy. Omfang, ulykkesrisiko og mulige tiltak. TØI rapport 1021/2009. Av Terje Assum og Alena Erke.