Gradert førerkort er en ordning som tar sikte på å gi kommende bilførere mer kjøreerfaring under forhold med lav risiko før de får fulle førerrettigheter.
Beregninger viser at kjøring med bil alene fra 17 eller 17 ½ år med forbud mot kjøring om natta, kjøring med passasjerer og bruk av mobiltelefon vil kunne redusere antall ulykker. Dette forutsetter en høy grad av overholdelse av forbudet og at de som begynner å kjøre bil før 18 år, slutter å kjøre moped og lett MC.
Et krav om minst 100 timer øvelseskjøring med ledsager vil gi en stor tilleggseffekt. Beregningene bygger på til dels usikre forutsetninger, og en forsøksordning med etterfølgende evaluering bør iverksettes som grunnlag for mer presise beregninger, heter det i rapporten.
Rapport:
Gradert førerkort fra 17 eller 17 ½ år: Beregning av mulige effekter på ulykker. TØI rapport 1203/2012. Forfattere: Fridulv Sagberg og Torkel Bjørnskau
Du er her
- > Gradert førerkort kan gi færre ulykker
Gradert førerkort kan gi færre ulykker
Innføring av gradert førerkort for ungdom fra 17 eller 17 ½ år vil kunne føre til færre ulykker. Dette er konklusjonen i en rapport fra TØI.
Siste nytt
- Elektriske tunge kjøretøy er mest klimavennlige på veien
- De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter
- Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen
- Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet
- Maskinlæring kan forutse reisemønstre