Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Gradert førerkort fra 17 eller 17 ½ år: Beregning av mulige effekter på ulykker

Gradert førerkort fra 17 eller 17 ½ år: Beregning av mulige effekter på ulykker

Forfattere: Fridulv Sagberg, Torkel Bjørnskau
Rapportnr: 1203/2012
ISBN: 978-82-480-1336-5
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-1335-8
Språk: Norwegian
Vedlegg Sammendrag
Hele rapporten
Summary

Beregninger basert på data om ulykkesinnblanding blant unge bilførere og førere av moped og lett MC viser at kjøring med bil alene fra 17 eller 17 ½ år med forbud mot kjøring om natta, kjøring med passasjerer og bruk av mobiltelefon vil kunne redusere antall ulykker. Dette forutsetter en høy grad av overholdelse av forbudet og at de som begynner å kjøre bil før 18 år, slutter å kjøre moped og lett MC. Et krav om minst 100 timer kjøring med ledsager før kjøring alene vil gi en stor tilleggseffekt. Beregningene bygger på til dels usikre forutsetninger, og en forsøksordning med etterfølgende evaluering vil gi grunnlag for mer presise beregninger.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger