Den politiske målsettingen er at det ikke skal selges bensin- og dieselbiler i Norge etter 2025. Også for tunge kjøretøy er det et mål å innføre nullutslippsteknologi. Dette betyr at inntektene til statskassen fra drivstoffavgifter gradvis vil bli borte, og man må finne et annet avgiftsregime for å sikre rettferdig betaling for bruk av veiene.
Les kronikken "Et grønt Norge vil trenge smartere veifinansiering" av Gunnar Lindberg, direktør ved TØI og Per J. Lillestøl, konserndirektør ved SINTEF. En forkortet versjon sto på trykk i Dagens Næringsliv tirsdag 17. oktober 2017.
Les om seminaret i SAMFERDSEL
Her kan du laste ned presentasjonene fra seminaret:
- Welcome, by Director Gunnar Lindberg, TØI
- Why do we need a new road tax system? By Lasse Fridstrøm, TØI
- Challenges in the implementation of road pricing in Norway, by Trond Foss, SINTEF
- The proposed road charging system for the Netherlands, by Henk Meurs, Radbout Universiteit/MuConsult
- The proposed road charging system for heavy freight vehicles in Sweden, by Jan-Eric Nilsson, VTI
- Ambitions and opportunities for Norwegian technology providers, by Roar Norvik, SINTEF