Forsker Lasse Fridstrøm har på den ‘16. franskspråklige konferansen om transportøkonomi’ i Marne-la-Vallée 18.-19. mai. presentert TØIs modell for framskriving av kjøretøyparken og forklart hvordan Norge har fått verdens høyeste andel elbiler.
Du er her
- > Transportteknologi og miljø
- > Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Vi gir deg en fransk forklaring på hvorfor Norge har verdens høyeste andel elbiler.
-
Norske bilselgere tror fremtiden er elektrisk
Og bilkjøpere mener selgerne gjør en god jobb.
-
TØI styrker kunnskapen sin om EUs klima- og energipolitikk
TØI vokser. Inga Margrete Ydersbond begynte hos oss nå i mai.
-
Velkommen på TØI-seminar 24. mai 2018
Hva skjer i andre land på elektromobilitet?
Norge har kommet langt på elektromobilitet sammenlignet med andre land. Men hva er status i andre deler av verden?
-
Norske husholdninger har passert bensin- og dieselbiltoppen
Elbilpolitikken har ført til redusert bensin- og dieselbilhold i norske husholdninger.
-
Like mye NO2 inne i en bil som utenfor
Ventilasjonsanlegg kan redusere partikler som kommer inn i en bilkupé, men NO2-nivået er nokså likt utenfor som inne i bilen.
-
Elbusser for bytrafikk gir mest miljø for pengene
Biodrivstoffer til dieselmotorer og «biogass» vil være fornybare drivstoffer som egner seg for buss på lengre strekninger.
-
Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp
Bensinbiler med direkteinnsprøytning er utviklet for å redusere CO2-utslipp, men utslippet av partikler og nitrogenoksyder kan være høyt, viser ny TØI-rapport.
-
Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Vi gir deg en fransk forklaring på hvorfor Norge har verdens høyeste andel elbiler.
-
Ladbare hybrider har miljøfordeler
Ladbare hybrider har store miljøfordeler når de lades hyppig og kjøres i elmodus, men fordelen er mindre enn typegodkjenningsverdiene tilsier.
-
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6-teknologi
Målinger av utslipp fra bilparken viser at busser med Euro VI-teknologi fortsatt klarer utslippskravene. Overraskende viser det seg at to bensinbiler med direkteinnsprøytning også viser overskridelser av grenseverdiene for NOx.