Miljøpakken vil kunne bety opptil 200 millioner kroner ekstra til kollektivtrafikken, om staten trår til med like stor sum som de lokale bensinavgiftene.
TØI er engasjert av Sør-Trøndelag Fylkeskommune for å bistå med å lage et program for forbedring av kollektivtrafikken i Trondheimsregionen. Men Nielsen vil ikke spekulere i hva slags effekt denne pakken vil kunne få for trønderbyen.
– Erfaringsvis ser man at bensinpris påvirker bilkjøringen, men en avgift på 60 øre pr liter vil bare gi marginalt mindre bilkjøring. Situasjonen er annerledes dersom man både bruker pisk og gulrot. Det er gjerne en slik kombinasjon som kan være med på å endre atferden. Dersom kollektivtilbudet blir vesentlig bedre, trengs det ikke så stor prisøkning til for at folk skal la bilen stå. Og spesielt i byene kan effekten på bilkøene i rushtiden bli ganske stor dersom folk velger kollektivtransport i stedet for bil i perioden, sier Nielsen til NRK Trøndelag.