![]() |
Den perfekte styringsmodellen for jernbanen i Norge finnes sannsynligvis ikke. |
Den norske jernbanesektoren har de siste ti årene tatt skritt i retning av mer konkurranse og i den sammenheng introdusert nye styringsverktøy. Rapporten diskuterer endringer i styringen av sektoren ut fra to scenarioer; ”dagens modell” og ”konkurransemodellen”.
Utgangspunktet er tre mulige styringsverktøy basert på tre teoretiske tilnærminger; styring gjennom reguleringer, kontraktsstyring og nettverksstyring.
Alle endringer vil ha fordeler og ulemper, da ingen organisatoriske løsninger er de andre overlegne i alle tilfeller eller ovenfor alle ønskede effekter. Endringer bør innføres gradvis og bygge videre på dagens organisatoriske ordning.
Reguleringer vil kunne fungere best i dagens modell, mens kontraktsstyring har best forutsetninger i et konkurransescenario.
I begge tilfeller vil nye styringsinstrumenter kreve økt ressursbruk. Styringen bør imidlertid balanseres, da en for rigid styring kan være ødeleggende for det faglige samarbeidet.
Nettverk som styringsinstrument kan fungere i begge scenarioer, men man må være bevisst på at nettverkene er formaliserte og transparente og at de involvertes roller er klare.
Økonomiske insentiver vil være best egnet i en konkurransesituasjon, hvor forutsetningene for økt effektivitet av slike virkemidler synes å være best.
Rapport:
Regulering, kontrakt eller nettverk? En drøfting av nye styringsinstrumenter i jernbanesektoren. TØI rapport 1249/2013. Forfattere: Silvia J. Olsen, Svein Bråthen, Jørgen Aarhaug, Farideh Ramjerdi, Tom Erik Julsrud, Julie Runde Krogstad, Helge Bremnes